۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۴۲ ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: سید بهزاد بقایی
۰

هر وعده ای که توسط کاندیدای انتخابات داده می شود، هنگام اجرا با هزینه هایی همراه است که یا از طریق مالیات و یا از طریق تورم توسط مردم پرداخته می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد انتخاب رئیس جمهور امری است که می تواند سرنوشت ۴ سال کشور را تعیین نماید و از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی در شرایطی که کاندیدای ریاست جمهوری، ایده های مشابهی داشته باشند، انتخاب یکی به جای دیگری تفاوت های زیادی در عمل خواهد داشت و این حضور مردم در انتخاب فرد اصلح را ضروری می نماید.

با این اوصاف اما سوال اینجاست که در انتخابات چگونه باید رأی دهیم؟

در مورد ملاک ها و ویژگی های کاندیدای اصلح برای رئیس جمهور شدن، صحبت ها و نظرات مختلفی وجود دارد که برخی را رهبر انقلاب اشاره نموده و برخی نیز توسط کارشناسان عنوان شده است. شاید همه ما نیز از رئیس جمهور منتخب درخواست های مشابهی مانند توجه به تولید، رونق اشتغال، مبارزه با فساد و … داشته باشیم؛ اما سوال اینجاست که در زمان انتخاب، چگونه باید تشخیص دهیم که فرد منتخب کدام یک از این ملاک ها و ویژگی ها را دارد و کدام یک وعده های عملی تری ارائه می دهند؟

یکی از راه هایی که می تواند کمک کننده باشد سوابق افراد است؛ به عنوان مثال هنگامی که رهبر انقلاب عنوان می فرمایند که کاندیداها قول بدهند که نگاهشان برای رفع مشکلات کشور به خارج از مرزها نیست، می توان به گذشته کاندیدا رجوع نمود و مشاهده کرد که رابطه ایشان با این صحبت چگونه است. لینک زیر جمعی از ملاک های عنوان شده توسط رهبر انقلاب است که می تواند مد نظر قرار گیرد و با سوابق کاندیداها مقایسه و بررسی شود.

لینک صحبت های رهبر انقلاب در مورد انتخابات

روش دومی که برای انتخاب می تواند مورد استفاده قرار گیرد، توجه به موافقان و مخالفان کاندیداهاست؛ برای مثال اینکه مخالفان و دشمنان کشور که همواره درصدد فتنه افکنی و از بین بردن جمهوری اسلامی ایران هستند، مخاطبانشان را به سمت انتخاب چه کسی جهت می دهند؟

روش سوم رجوع به نظر افراد قابل اطمینان و کاردان است که البته این هم با چالش هایی روبرو است و شناسایی افراد کاردان و مورد اطمینان نیز کار ساده ای نیست.

روش دیگری که وجود دارد توجه به وعده های کاندیدا است. همه کاندیداهای انتخابات معمولا وعده حل مشکلات، بهبود اقتصادی و مبارزه با فساد را می دهند؛ اما باید مردم از آن ها بخواهند تا برنامه جزئی خود را برای حل آن معضلات عنوان کنند. مثلا به جای اینکه بگویند مشکل ازدواج جوانان را حل خواهم کرد، بگویند وام ازدواج را زیاد خواهم کرد یا مثلا به جای اینکه بگوید می خواهم با فساد مبارزه کنم بگوید شفافیت اطلاعات ایجاد می کنم یا سامانه اعلام عمومی حقوق کارکنان را راه اندازی می نمایم. به این طریق وعده ها از حالت کلی خارج می شود و می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

از طرف دیگر برخی از وعده هایی که توسط کاندیدای انتخابات داده می شود، ملزم به هزینه دولت است. در این شرایط مردم باید بدانند هر کاری که دولت وعده می دهد و نیازمند هزینه است، از جیب آن ها پرداخت خواهد شد؛ یعنی یا به شکل افزایش مالیات یا از طریق افزایش قیمت ها و تورم مردم باید هزینه وعده های غیرمعقول کاندیدا را پرداخت نمایند. در این زمان نیز مردم باید به بررسی هزینه ها و فواید این وعده ها بپردازند و در آن صورت در مورد کاندیدای اصلح نظر دهند.

تمام این روش هایی که گفته شد، می تواند به انتخاب بهتر کمک نماید اما مهمترین نکته این است که اهمیت انتخاب درست از نظر ما مشخص شو؛ در آن صورت است که تمام تلاشمان برای بررسی سوابق، عملکرد، وعده ها و انتخاب فرد اصلح برای سکان داری چهار ساله کشور صرف خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.