۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۰۸۱۲ ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ دسته: انرژی
۰

هادی بیگی نژاد نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نياز به سرمايه و زمان بهره‌برداری کمتر، کاهش هزینه حمل‌و‌نقل فرآورده‌های نفتی و متناسب بودن با قواعد پدافند غیرعامل را از ویژگی‌های مثبت پالایشگاه‌های مقیاس کوچک دانست و افزود: یکی از مهمترین راه‌های تسریع در احداث این پالایشگاه‌ها، استفاده از سرمایه‌های مردمی و سهیم کردن آن‌ها در مزایای اقتصادی این طرح‌ها است.

هادی بیگی نژاد نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به لزوم احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک گفت: احداث پالایشگاه مقیاس بزرگ با توجه به ظرفیت آن به سرمایه‌گذاری حدود ۵ تا ۱۲ میلیارد دلاری نیاز داشته که فقط حاکمیت توان اجرای این طرح‌ها را دارد و اجرای چنین طرح‌هایی با استفاده از سرمایه‌های مردمی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: این در حالی است ‌که می‌توان با کاهش ظرفیت پالایشگاه یا به عبارتی احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک یعنی با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۶۰ هزار بشکه در روز میزان سرمایه‌گذاری طرح‌ها را بسته به نوع ظرفیت و نوع واحد‌های تبدیلی به حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار رساند که بخش‌های مختلف خصوصی هم مانند کشور‌های آمریکا و چین توان مشارکت در اجرای طرح‌های پالایشی را داشته باشند.

تأمین مالی؛ چالش اصلی احداث پالایشگاه مقیاس بزرگ در کشور

بیگی نژاد ادامه داد: پالایشگاه‌های نفت خام کشور در حد فاصل سال‌های ۱۲۹۱ تا ۱۳۷۶ ساخته شده‌اند که بر این اساس می‌توان گفت میانگین سنی آن‌ها حدود ۵۰ سال است. به عبارت دیگر می‌توان گفت در حد فاصل سال‌های اخیر، پالایشگاه نفت خامی در کشور احداث نشده که مهم‌ترین دلیل آن مربوط به مسئله تأمین مالی طرح‌ها است. بنابراین یکی از راهکار‌های پیشنهادی با توجه به شرایط کشور و به‌منظور استفاده از سرمایه‌های مردمی احداث پالایشگاه‌های مقیاس کوچک است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: احداث پالایشگاه مقیاس کوچک در کشور دارای مزیت‌هایی همچون نياز به سرمايه و زمان بهره‌برداری کمتر نسبت به احداث پالايشگاه‌های مقیاس بزرگ و همچنین رعايت اصول پدافند غيرعامل با توجه به امکان پراکندگی آن‌ها در نقاط مختلف کشور است. در واقع امکان ساخت پالایشگاه مقیاس کوچک در نقاط مختلف کشور با بررسی امکان‌سنجی‌های مربوط همچون خوراک و یوتیلیتی پایدار و غیره این ویژگی را دارد که هزینه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی هم کاهش یابد که در بلند مدت تأثیر خود را در بهبود اقتصاد طرح نشان خواهد داد.

الزام پالایشگاه‌های مقیاس کوچک به استفاده از فرآیند‌های تبدیلی یک ضرورت است

بیگی نژاد ضمن اشاره به دیگر ویژگی‌های پالایشگاه‌های مقیاس کوچک گفت: باید این نکته را هم افزود که پالایشگاه مقیاس کوچک در مقابل یک پالایشگاه مقیاس بزرگ به‌عنوان نمونه یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه در روز دارای مصرف آب یا در کل یوتیلیتی کمتری است. بنابراین یک استانی که دسترسی به خوراک نفت خام دارد و از طرفی توانایی تأمین آب یک پالایشگاه مقیاس بزرگ را ندارد؛ احداث پالایشکاه مقیاس کوچک در این استان به‌منظور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و مسائل محیط زیستی می‌تواند راهگشا باشد.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به لزوم ارتقاء فناوری‌ها، تجهیزات و توسعه لایسنس‌های پالایشگاهی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید امروزه با توجه به شرایط تحریمی کشور مورد توجه قرار گیرد؛ بحث توسعه دانش فنی و لایسنس‌های پالایشگاهی است. اما متأسفانه به این موضوع علی‌رغم اهمیت و برشمردن آن به‌عنوان یکی از موانع توسعه پالایشگاه چندان پرداخته نشده و به همین علت دانش و اقتصاد صنعت پالایش کشور نسبت به سایر کشور‌های پیشرو دارای ضعف است. این در حالی است که بومی‌سازی لایسنس‌ها علاوه بر افزایش توان علمی کشور و امکان تغییر ظرفیت خوراک فرآیند‌های تبدیلی پالایشگاهی سبب کاهش هزینه‌های ساخت و همچنین افزایش بازدهی اقتصادی پالایشگاه مقیاس کوچک می‌شود.

بیگی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: یکی از نقدهایی که به پالایشگاه مقیاس کوچک وارد می‌کنند اقتصاد ضعیف این طرح‌ها به سبب تولید فرآورده‌های سنگین است. در حالی‌که این مسئله با الزام پالایشگاه‌های مقیاس کوچک به استفاده از فرآیند‌های تبدیلی موجود و توسعه لایسنس‌های پالایشگاهی در مقیاس‌های مختلف به‌منظور افزایش اقتصاد طرح‌ها قابل حل است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.