۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۹۲۷۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ دسته: پول و بانک
۰

به گزارش بلومبرگ، آمریکا در سال های اخیر از دلار به عنوان یک اسلحه قدرتمند استفاده کرده و این مسئله، باعث نگرانی کشورهای دیگر از جمله چین شده است. چین برای واکنش به این رویکرد آمریکا، با ۳ اقدام به سمت دلارزدایی حرکت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وقتی ایالات‌ متحده در پی حمله به اوکراین ذخایر بانک مرکزی روسیه را مسدود کرد، نگرانی‌ چین را برانگیخت. به نظر می‌رسید که چنین «سلاح‌سازی» از ارز خارجی، رقیب استراتژیک بزرگ ایالات متحده را تحریک کند تا آسیب‌پذیری خود را در برابر دلار کاهش دهد. حتی صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته هشدار داد که «احتمالاً شاهد خواهیم بود که برخی کشورها در مورد میزان نگهداری ارزهای خاص تجدیدنظر کنند». آشکار است کدام ارز در لیست غیر‌ترجیحی قرار می‌گیرد.

داده‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد چین خطر اسلحه دلاری آمریکا را با ۳ اقدام کاهش داده است:

  • ارزش دارایی‌های مستقیم چین در اوراق خزانه آمریکا به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است؛
  • سرمایه‌گذاران چینی بیشترین فروش اوراق قرضه و سهام ایالات متحده در چهار سال گذشته را در دوماه قبل داشتند؛
  • چین به طور فزاینده‌ای از ارز خود برای تجارت استفاده می‌کند.

داده‌های اخیر نشان داد که یوان بیش از ۲۴ درصد تجارت کالا را در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. این بالاترین میزان در سال‌های اخیر است. چین در پاییز هر سال اوراق قرضه دلاری می‌فروخت. با این کار به شرکت‌های چینی معیاری برای استقراض دلاری می‌داد. چین این کار را از سال ۲۰۲۱ انجام نداده است. این اتفاق ماه‌ها قبل از حمله روسیه به اوکراین اتفاق افتاده است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.