۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۸۳۹۴ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در حال برگزاری است و علاقمندمان به ارسال «طرح سیاستی» در این حوزه تا دهم آذر ماه برای ارسال چکیده طرح سیاستی خود فرصت دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد افتتاحیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ۲ آبان ماه با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» به همت اندیشکده اقتصاد مقاومتی و با حضور کمیته علمی همایش در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. همایش سالانه اقتصاد مقاومتی یک رویداد مستمر و چندماهه است که افتتاحیه آن در آبان، نشست‌های تخصصی آن در آذر و دی و اختتامیه آن در بیست و نهم بهمن ماه همزمان با سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود.

فراخوان ارائه طرح سیاستی با موضوع حکمرانی ارزی

همچنین در جریان همایش «طرح‌های سیاستی» نیز توسط فعالان حوزه حکمرانی و سیاستگذاری کشور ارائه و به داوری گذاشته خواهد شد و تا ۱۰ آذرماه برای ارسال چکیده طرح سیاستی خود جهت اصلاح حکمرانی ارزی کشور فرصت باقیست. مقالات برگزیده فرصت ارائه طرح‌های خود برای مسئولین این حوزه در کشور را خواهند داشت و جوایز نقدی و غیرنقدی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

محورهای دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی

۳ محور اصلی همایش «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» و ۱۵ زیر محور آن متناسب با مشکلات کشور در حوزه حکمرانی ارزی و با همکاری پژوهشگران این حوزه از نهادهای کارشناسی و تخصصی طراحی شده است و هدف آن است که در این زمینه‌ها توصیه‌های سیاستی در سطح عملیاتی برای بانک مرکزی و دیگر نهادهای مرتبط استخراج شود. ۳ محور اصلی این همایش عبارتند از «نظام و سیاستگذاری ارزی»، «قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری بازار ارز» و «نظامات پرداخت و بانکداری بین‌الملل» که ذیل هرکدام از این محورها ۵ زیر محور نیز در نظر گرفته شده است.

۳ محور اصلی و ۱۵ زیرمحور دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی به قرار زیر است:

نظام و سیاستگذاری ارزی
۱) مدیریت تراز پرداخت‌ها و ذخایر ارزی
۲) پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان
۳) کنترل‌های ارزی: ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز
۴) ترتیبات ارزی مطلوب در راستای اهداف اقتصاد کلان
۵) سیاست‌های ارزی و توسعه اقتصادی

قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری بازار ارز
۱) متولیان و بازیگران بازار ارز
۲) بازارسازی و مداخلات مؤثر ارزی
۳) رهبری قیمت و مرجعیت بازار رسمی
۴) حکمرانی ریال و جلوگیری از خروج سرمایه
۵) سیاستگذاری ارزهای دیجیتال

نظامات پرداخت و بانکداری بین‌الملل
۱) انطباق نقشه ارزی و نقشه تجاری کشور
۲) طراحی و ایجاد شبکه پرداخت رسمی در شرایط تحریم
۳) زیرساخت‌ها و ابزارهای نوین در توسعه شبکه پرداخت رسمی
۴) توسعه بانکداری بین‌الملل در بستر اتحادیه‌ها و نهادهای منطقه‌ای
۵) مدیریت بهینه مبادلات در شبکه پرداخت غیررسمی

علاقمندان می‌توانند در هریک از محورهای فوق تحت عنوان کلی «حکمرانی ارزی»، طرح‌های سیاستی خود را به دبیرخانه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی ارسال نمایند.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.