۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۹۶ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱ دسته: کشاورزی
۰

رونق کشاورزی در روسیه نشان می دهد که تحریم نه تنها مانعی برای پیشرفت در این حوزه نیست، بلکه می تواند به عنوان عامل محرکی جهت شناخت ظرفیت ها و تولید داخلی نیاز های یک کشور به شمار آید.

به گزارش مسیر اقتصاد فرصت عظیمی برای سرمایه گذاران بازار کشاورزی روسیه به دلیل تحریم های بین المللی وجود دارد که موجب شکوفایی این بخش گردیده است.

پس از تحریم های تحمیل شده بر شرکت های روسی در سال ۲۰۱۴ توسط غربی ها، برخی از مقامات مسکو در پاسخ به این چالش، آن را تبدیل به فرصتی برای تقویت و توسعه تولید داخلی کردند.

بسیاری از شرکت های روسی با مشوق های جایگزین و جهت گیری به سمت صادرات کالاهای رقابت پذیر، اوضاع را مدیریت کرده اند.

با وجود شک و تردیدهای تجار و اقتصاددانان نسبت به وضعیت اقتصادی روسیه، ایشان حداقل در جبهه کشاورزی ابراز خوش بینی کرده اند و فعالیت در آن را قابل توجیه دانسته اند.

سال گذشته، روسیه موفق به بدست آوردن عنوان برترین صادرکننده غله جهان گردید. این مهم پس از صادرات ۳۴ میلیون تن محصول از رکورد بیسابقه تولید ۱۱۹ میلیون تن غله به دست آمده است.

به غیر از دانه، کشاورزان روسیه به طور کامل واردات مرغ و گوشت را با تولید داخلی جایگزین کرده اند. این کشور همچنین افزایش تولید ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته در چغندر قند و گیاهان گلخانه ای را تجربه کرده است.

محصولات کشاورزی بعد از نفت و گاز به دومین منبع صادراتی روسیه تبدیل شده اند.

علاوه بر افزایش یارانه های دولتی به کشاورزان، این بخش از موقعیت جغرافیایی روسیه با مناطق بسیار حاصلخیز (به اصلاح “زمین سیاه”) که در روسیه مرکزی و جنوبی واقع شده است و همچنین نزدیک بودن پایانه های صادراتی در دریای سیاه بهره برده است.

مسیرهای تجاری اجازه می دهد که این کشور بخش قابل توجهی از واردات گندم شمال آفریقا و خاورمیانه را پوشش دهد مانند کشورهای ترکیه و مصر.

کشاورزی روسیه و صنایع مرتبط آن، پتانسیل عظیمی برای رشد دارد. همچنین افزایش درآمد کشاورزان به آن ها اجازه می دهد تا با سرمایه گذاری در فن آوری های جدید و استفاده از کود بیشتر، تولیدات خود را افزایش دهند.

رونق کشاورزی روسیه را نشان می دهد که علیرغم تحریم ها و وضعیت نامناسب روابط شرق و غرب، ارزش سرمایه گذاری بالایی در این حوزه وجود دارد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.