۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۵۱۵ ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ دسته: مالیات
۰

محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اتاق اصناف، با بیان اینکه مالیات رکن مهم اقتصادی در راستای تنظیم‌گری و پیشرفت کشورها است، گفت: اخذ مالیات باید مطابق قانون انجام شود و لازم است در معافیت‌های مالیاتی نیز متناسب با رقابت پذیری در اقتصاد، بازنگیری صورت گیرد. اینکه گروهی از مشاغل با فعالیت اقتصادی پنهانی و زیرزمینی از پرداخت مالیات اجتناب می‌کنند، مصداق تبعیض و خلاف عدالت مالیاتی است.

محمدرضا جعفریان کارشناس مالیات و مشاور مالیاتی اتاق اصناف در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به اینکه مشاغل تا چه میزان از ارزش افزوده را در اقتصاد ایجاد می‌کننند، پاسخ داد: آمارهایی که جسته و گریخته در کشور می‌بینیم و آمارهایی که نهادها و سازمان‌های مربوطه ارائه می‌دهند، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مختلفی را در این باره بیان می‌کنند. متاسفانه آمارهای قوی و خوبی را نتوانستیم از نظر میدانی و سیستمی داشته باشیم. ولی آن چیزی که در جامعه وجود دارد و طبق پیمایشی که صورت گرفته است، مشاغل حدود ۱۶ درصد در کشور ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

لزوم بازنگری در معافیت‌های مالیاتی برای ایجاد رقابت پذیری در اقتصاد

جعفریان با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای مهم هر دولت که در اقتصاد تعریف معین و مشخصی دارد و می‌تواند در کشور نیز خیلی مفید باشد، مالیات است، اظهار داشت: مالیات باید در کشور به درستی اجرا شود. مالیات باز توزیع ثروت در جامعه است که باعث شکوفایی و از بین بردن اختلاف طبقاتی می‌شود. اگر مالیات را به درستی انجام دهیم و تنظیم‌گری کنیم این کاهش درآمدهای آن چنانی را در جامعه نخواهیم داشت. ولی متاسفانه در ایران مالیات به درستی اجرا نمی‌شود.

او تصریح کرد: اگر می‌توانستیم کلیه معافیت‌های مالیاتی مقرر در قانون را بازنگری کنیم و مواردی که باعث می شود مالیات را دور زد از بین ببریم، بهتر بود. به اعتقاد من، معافیت‌های زیادی وجود دارد که قانون‌گذار باید آنها را از بین ببرد تا بتواند رقابت‌پذیری ایجاد کند و بتواند مالیات را در سهم درآمدی و درآمد-هزینه کشور را کامل کند.

جعفریان اضافه کرد: مالیاتها هزینه کشور را تامین می‌کنند و بیشتر کشورها با گرفتن مالیات اقتصاد خود را مدیریت می‌کنند. اگر قانون مالیات ما نیز به گونه‌ایی بود که می توانستیم با گرفتن مالیات کشور را اداره کنیم مجبور نبودیم که از منابع دیگری در این بخش استفاده کنیم.

نپرداختن مالیات مشاغل بی‌عدالتی مالیاتی است

این کارشناس مالیات در پاسخ به این پرسش که برخی مشاغل فعالیت اقتصادی و درآمدی دارند که با مالیات پرداختی آنان همخوانی ندارد، گفت: داد و بیدادهایی که انجام می‌دهیم برای همین موضوع است که مالیات به عدالت گرفته نمی‌شود. بر اساس چند آیتم این موضوع را بیان می‌کنیم از جمله عدم اعتمادی که مردم به مسئولین و دست‌اندرکاران اجرایی کشور دارند. موضوع بعدی، معافیت‌های مقرر در قانون مالیات که بیش از حد نیز وجود دارد. سوم، نتوانستیم در اقتصاد شفاف‌سازی کنیم. شفاف سازی از رکن‌های مهم نظام و دولت است.

او در ادامه تصریح کرد: مشکلی که ما داریم با گروهی از مشاغل است که فعالیت اقتصادی پنهانی و زیرزمینی دارند و مالیات نمی‌دهند. ما با این گروه مشکل داریم. به همین دلیل عدالت مالیاتی با بودن این قانون و این دستورالعمل‌ها که وجود دارد امکان تحقق ندارد.

وی افزود: باید به مردم اعتماد کنید و مردم هم به شما اعتماد کنند که متاسفانه چنین اعتمادی وجود ندارد. دیوار عدم اعتماد بسیار بالا رفته است. امیدوارم این دیوار به طور کلی فروبریزد که آنگاه می‌توانیم مالیات را به درستی دریافت کنیم.

جعفریان اظهار کرد: اگر به درستی قانون مالیات اجرا شود آیا اختلاف طبقاتی این قدر عظیم خواهد بود؟ خیر. تبعیض‌های مالیاتی بسیار زیاد است. باید نمایندگان شجاع و قوی در مجلس ورود و بازنگری کنند و از تهدیدی نترسند. برای شفاف‌سازی اقدام کنند که خواهیم دید این اختلاف طبقاتی کاهش می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقایان مسئول محافظه‌کار هستند و جسارت لازم را برای اصلاح مالیات ندارند. اگر جسارت داشتند اقدامات لازم را برای قانون مالیات و جهت شفاف‌سازی اقتصاد در کشور انجام می دادند. وقتی اعتماد در جامعه وجود نداشته باشد، شغلی وجود نداشته باشد در نتیجه شما نمی‌توانید به عدالت نسبی مالیاتی برسید و دولت‌ها شعار می‌دهند و می‌روند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.