۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۳۹۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱ دسته: انرژی
۰

در چهار سال آینده ارزش بازار برق هسته‌ای با افزایش حدود ۲۵ درصدی به حدود ۲۷۲ میلیارد دلار خواهد رسید. در سال ۲۰۲۰، انرژی هسته‌ای سهمی تقریباً ۱۰ درصدی در تامین برق جهان دارد و قاره آسیا در احداث رآکتورهای برق هسته‌ای جدید در جهان پیشتاز است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش شرکت تحقیقات تجاری، بازار جهانی برق هسته‌ای در سال ۲۰۲۳، برای رشد قابل توجهی آماده است. پیش‌بینی می‌شود ارزش این بازار از ۲۰۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۲۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد. این معادل نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۶.۴ درصد است. انتظار می‌رود بازار برق هسته‌ای به سیر صعودی خود تا سال ۲۰۲۷ ادامه دهد و به ۲۷۱.۸ میلیارد دلار برسد. این مقدار رشد معادل نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۵.۷ درصد است.

عوامل محرک اصلی افزایش تقاضا برای برق و اقتصادهای در حال توسعه

محرک اصلی بازار تولید برق هسته‌ای افزایش تقاضا برای برق است. اقتصادهای در حال توسعه که رشد جمعیت هم دارند دلیل اصلی این افزایش تقاضا هستند. به ویژه کشورهای در حال توسعه‌ای مانند چین، هند، برزیل و کشورهای مختلف آفریقایی علاقه‌مند به توسعه نیروگا‌های هسته‌ای می‌باشند. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برق تا سال ۲۰۴۰ با نرخ ۲.۱ درصد در سال رشد کند که دو برابر میزان تقاضای انرژی اولیه است. این افزایش سهم برق از مصرف کل انرژی نهایی را از ۱۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۴۰ خواهد رساند. چین و هند نقش مهمی در این رشد ایفا خواهند کرد.

بازیگران کلیدی و چشم‌انداز جهانی انرژی هسته‌ای

بازیگران اصلی در بازار فعالانه در رشد این بخش مشارکت دارند. نگرانی‌های جهانی مانند امنیت انرژی، تغییرات آب و هوایی و تقاضای بیشتر برق در سال‌های آینده باعث افزایش پذیرش انرژی هسته‌ای به عنوان روش مناسب تولید برق شده است. فناوری هسته‌ای دارای مزیت تولید انرژی بسیار زیاد با انتشار کربن بسیار کم را دارد. طبق گزارش انجمن جهانی هسته‌ای(WNA) در سال ۲۰۲۰، انرژی هسته‌ای تقریباً ۱۰ درصد از برق جهان را از حدود ۴۴۰ راکتور برق تامین می‌کند. علاوه بر این‌ها ۵۰راکتور دیگر در دست ساخت است که معادل ۱۵ درصد ظرفیت کنونی توان تولید برق دارند.

آسیا-اقیانوسیه حرف اول را می زند

در سال ۲۰۲۲، آسیا-اقیانوسیه تبدیل به بزرگترین بازار برق هسته‌ای شد و اروپای غربی را پشت سر گذاشت. مناطق تحت پوشش در گزارش جهانی صنعت برق هسته ای شامل آسیا-اقیانوسیه، اروپای غربی، اروپای شرقی، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا است. علاوه بر این ۳۹ راکتور جدید آسیایی در حال ساخت است که از این تعداد ۲۴ راکتور در چین، ۸ راکتور در هند در حال ساخت‌ ‌می‌باشد. هفت راکتور در حال ساخت دیگر نیز متغلق به ژاپن، کره‌جنوبی و بنگلادش است.

منبع: گلوبال نیوز‌وایر

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.