۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۲۷۴ ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اقدامات دولت در راستای شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی را موجب شفافیت، افزایش بهره‌‌وری و بهبود حکمرانی بر آن‌ها دانست و افزود: شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای استفاده بهینه دولت از دارایی‌های خود ضروری است.

وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم، اقداماتی در راستای انتظام بخشی به شرکت‌های دولتی انجام داده که از نظر بسیاری از کارشناسان اقدام شایسته و قابل تقدیری است. به زعم کارشناسان، افزایش بهره‌وری که هدف نهایی است تنها از رهگذر شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی و انتظام بخشی به آن‌ها رخ‌ می‌دهد. در این راستا حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: انتظام بخشی شرکت‌های دولتی اقدامی رو به جلو محسوب‌ می‌شود. دولت‌ها باید نقش نظارتی و حاکمیتی داشته باشند و امور اقتصادی به بخش خصوصی سپرده شود. اما در وضعیت فعلی که بالغ بر ۸۰ درصد از اقتصاد کشور در دست دولت است، باید انتظام‌بخشی و شفاف‌سازی این بخش از اقتصاد کشور مدنظر باشد.

وی در ادامه گفت: اینکه دولت ضابطه‌مندسازی عملکرد شرکت‌های دولتی را در دستور کار قرار داده است و آیین‌نامه انتظام بخشی را مصوب کرده است، اقدام بسیار خوبی به شمار‌ می‌رود. این کار باعث‌ می‌شود که به نوعی شرکت‌های دولتی تحت قاعده و نظم در آیند. شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی باعث‌ می‌شود که بدانیم کدام شرکت‌ها سودده هستند و کدام‌ها ضرر‌ می‌دهند. چه کسانی در این شرکت‌ها عضو هیئت مدیره هستند و وضعیت آن‌ها چه طور است. حقوق‌هایی که در این شرکت‌ها پرداخت‌ می‌شود، روشن‌سازی‌ می‌شوند و مبنای پرداختی‌ها را‌ می‌فهمیم. این طور شفاف سازی‌ها قطعا به نفع کشور است و باید انجام شود.

استفاده بهینه از دارایی‌ها با شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی

لطفی اضافه کرد: اقداماتی که دولت در راستای شفاف سازی عملکرد شرکت‌های دولتی انجام داده است، از جمله اینکه صورت‌های مالی این شرکت‌ها در سامانه کدال قرار‌ می‌گیرد و قرار است گزارش‌هایی در مورد عملکرد آن‌ها در قالب کتابی منتشر شود، بسیار عالی و تحسین برانگیز است. همچنین تصویب آیین نامه انتظام بخشی نیز گامی رو به جلو محسوب‌ می‌شود و این اقدامات موجب توسعه شفافیت، افزایش بهره‌‌وری و همچنین بهبود حکمرانی دولت خواهد شد و دارایی‌ها و بودجه شرکت‌های دولتی نیز به صورت بهینه‌تری استفاده خواهند شد.

وی تاکید داشت: در گام بعدی لازم است دولت به سمت خصوصی‌سازی واقعی حرکت کند و تمامی شرکت‌های دولتی که زیر مجموعه صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌ها هستند، به بخش خصوصی سپرده شوند. با این کار، از یک طرف بهره‌وری در این شرکت‌ها بالا‌ می‌رود و از طرف دیگر دولت‌ می‌تواند مالیات خوبی بگیرد و درآمدش را افزایش دهد. قواعد حاکمیتی که در آیین نامه انتظام بخشی آمده است، مثبت ارزیابی‌ می‌شود. زیرا به طور مثال، افرادی که قرار است در شرکت‌های پتروشیمی، نفتی و غیره سمتی داشته باشند، باید الفبای این صنایع را بدانند و تحصیلات مرتبط داشته باشد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.