۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۱۱۳ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: مسکن کارشناس: محمدرضا تک ختا
۰

هزینه‌های مسکن یکی از سه چالش بزرگ اقشار کم‌درآمد در کره جنوبی است؛ از سال ۲۰۱۲، طرح مسکن اجتماعی به‌عنوان راهکاری برای کاهش بحران تامین مسکن در سئول مطرح شد و با عنوان «مسکن عمومی» در این کشور شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی سهم مسکن اجتماعی از کل خانه‌های موجود در کره‌جنوبی به ۷ درصد رسید که کمتر از میانگین کشورهای OECD است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان دستیابی به مکانی امن و راحت برای سرپناهی است که در آن بتواند زندگی و شکوفایی داشته باشد. با این حال، امروزه در کره‌جنوبی دستیابی به مسکن مناسب برای همه تضمین شده نیست و علاوه بر این، به نظر می‌رسد که دستیابی به مسکن خصوصی در این کشور یک تلاش مادام العمر اما بیهوده است. بنابراین، مردم به مرور در رویای مالکیت خانه غرق می‌شوند. امروزه در کلان‌شهر سئول، دستیابی به گزینه‌های مسکن مقرون به صرفه به دلیل موانع مالی مختلف مانند افزایش قیمت مسکن و کمبود عرضه مسکن تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. از این رو دولت در صدد آن است که با طرح مسکن اجتماعی به تامین مسکن اقشار آسیب‌پذیر بپردازد.

هزینه‌های مسکن، یکی از چالش‌های اساسی اقشار آسیب‌پذیر در کره جنوبی

هزینه‌های خارج از کنترل مسکن، در کنار شغل و هزینه‌های مربوط به آموزش یکی از سه چالش اساسی برای جوانان و خانواده‌های نوپا است که به‌عنوان اقشار آسیب‌پذیر جمعیت کره‌جنوبی شناخته می‌شوند. در سال ۲۰۲۰ شاخص دسترسی به مسکن در کلان‌شهر سئول به طور متوسط به ۲۵ سال رسید. در این سال متوسط قیمت مسکن سئول ۵۷۱ هزار دلار بوده است.

در کلان‌شهر سئول، مسکن مقرون به صرفه یک مسئله مهم است. از سال ۲۰۱۲ طرح مسکن اجتماعی به عنوان ابزاری برای حل کمبود مسکن در پایتخت کره جنوبی اجرا شده است. سیاست‌های مختلفی در زمان‌های مختلف اعمال شدند و سئول نهایتا شکل منحصربه‌فردی از مسکن اجتماعی را تحت عنوان «تأمین مسکن برای افراد نیازمند» ارائه کرد.

مسکن عمومی، راهکار سئول برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد

اصطلاحات خاص و متنوعی برای مفهوم مسکن اجتماعی وجود دارد که به سیاست‌ها یا رویکرد دولت‌های خاصی وابسته است. برای سازگاری سیاست مسکن اجتماعی با موقعیت‌ها و شرایط مختلف کشورها، هر کشور از اصطلاحات کمی متفاوت برای اشاره به این نوع از مسکن استفاده می‌کند. به عنوان مثال، در دانمارک از «مسکن مشترک» یا «مسکن غیرانتفاعی» استفاده می‌شود، در فنلاند از آن به عنوان «مسکن یارانه‌ای دولتی» یاد می‌شود و در انگلستان از اصطلاح «مسکن اجتماعی» استفاده می‌شود.

در بحبوحه بحران عدم توانایی مالکیت خانه در کره‌جنوبی، طرح مسکن اجتماعی به یک راه حل قابل توجه برای حل مشکلات مسکن آن دسته از شهروندان شاغل اما بی‌خانمان در این کشور تبدیل شده است. مسکن اجتماعی که با عنوان «مسکن عمومی» در این کشور شناخته می‌شود، در کلان‌شهر سئول در نظر دارد مسکن مناسبی را برای اقشار کم‌درآمد با قیمت‌هایی کمتر از قیمت فعلی بازار و برای مدت اجاره‌ای بیشتر و مطمئن‌تر ارائه دهد.

نسبت مسکن اجتماعی در کره جنوبی کمتر از سایر کشورهای اروپایی و میانگین OECD

در کره جنوبی، اصطلاح مسکن اجتماعی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ استفاده شد، در حالی‌که تصویب قانون این نوع از مسکن برای سئول در سال ۲۰۱۵ انجام شد. از آن جایی که استفاده از اصطلاح «مسکن اجتماعی» برای عموم مردم در کره جنوبی نسبتا جدید و بیگانه بود، اصطلاح «مسکن عمومی» بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اکثریت شهروندان آشنا است.

با این حال، بر اساس داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موسوم به «OECD» در سال ۲۰۱۸، نسبت مسکن عمومی از کل موجودی مسکن در کشور کره جنوبی حدود ۷ درصد بوده است؛ این در حالی است که میانگین نرخ مسکن اجتماعی بر اساس داده‌های OECD حدود ۸ درصد است. بر اساس این داده‌ها، اکنون نسبت این نوع از مسکن در کره جنوبی کمتر از سایر کشورهای اروپایی و میانگین OECD است.

منبع: مقاله «گذشته، حال و آینده مسکن اجتماعی در سئول: مسکن اجتماعی به کجا می‌رود؟»

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.