۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۳۶۴۰ ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ دسته: مسکن
۰

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن، توسعه شهری را نقطه مغفول سیاست‌های دولت در بازار مسکن عنوان کرد و افزود: این بی‌برنامگی موجب شده زمین‌های اعطایی دولت برای طرح‌های دولتی مسکن، نامرغوب باشند و خانه‌های ساخته شده چه از حیث دسترسی زیرساخت و چه از حیث تراکم برای سکونت وضعیت نامطلوبی داشته باشند.

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن، در گفتگو با مسیر اقتصاد سیاست‌های دولت در حوزه مسکن را برای تحقق اهداف تعیین شده نامناسب دانست و گفت: با همین سیاست فعلی که دولت همچنان اصرار دارد زمین‌ها به صورت ۹۹ ساله و به صورت رایگان در اختیار افراد قرار بگیرند، بحران مسکن حل نخواهد شد. طبق دستورالعملی که در خصوص سیاست‌های حمایتی مسکن وجود دارد، زمین‌های اعطایی به این طرح‌ها حتما باید یک‌سوم قیمت ساخت را داشته باشند و مسلما این نوع زمین‌ها هم عمدتا زمین‌های نامرغوبی هستند. البته در دولت فعلی این مصوبه تا حدی اصلاح شد و ارزش زمین‌ها به ۵۰ درصد یا همان یک‌دوم قیمت ساخت رسید  اما حتی این زمین‌ها هم خیلی زمین‌های مناسبی نیستند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بتوانند بر بازار مسکن اثر گذار باشند.

لزوم جایگزینی توسعه شهری با سیاست‌های حمایتی مسکن توسط دولت

وی افزود: با وجود اینکه از دهه ۸۰ تا به حال، دولت با اختصاص منابعی در قالب زمین از منابع ملی و عمومی به طرح‌هایی نظیر مسکن مهر یا نهضت ملی مسکن، سعی بر کنترل قیمت در بازار مسکن و بهبود شاخص دسترسی به مسکن داشته اما هیچ یک موفق نبوده و همچنان سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن در حال افزایش است. این بدین معناست که دولت حتما باید یک بازنگری جدی در حوزه سیاست‌های توسعه شهری و جایگزینی مفهوم توسعه شهری با سیاست‌های حمایتی مسکن یا زمین ۹۹ ساله داشته باشد.

دولت آورده زیادی در قالب زیرساخت‌ها برای طرح‌های دولتی مسکن نداشته است

این کارشناس مسکن بیان کرد: از طرفی طرح‌های حمایتی نظیر همین تامین زمین ۹۹ ساله و قراردادهای سه جانبه‌ای که بین پیمانکار، بانک و دولت منعقد می‌شوند تا بتوانند مسکن حمایتی را در اختیار افراد قرار دهند مشکلات دیگری را هم دارند؛ چرا که دولت اساسا نمی‌تواند آورده زیادی برای زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی داشته باشد و مجبور می‌شود که تراکم بیشتر را در دستور کار خود قرار دهد و این تراکم بیشتر منجر به افت کیفیت مسکن می‌شود.

بیضایی ادامه داد: نمونه‌های ملموس این مسئله، اتفاق‌هایی است که در جاهایی نظیر مسکن مهر پرند و پردیس الان در مقابل ما قرار دارد؛ به این صورت که دولت نتوانسته است زیرساخت‌ها را به طور کامل ایجاد کند و صرفا یک سری واحدهای بلندمرتبه در دل کوه‌ها و بیابان‌ها ساخته شده که فاقد امکانات رفاهی شهری، فضای سبز، خدمات زیربنایی و روبنایی هستند که شرایط و سکونت شهری را برای مردم فراهم نمی‌کند.

طرح‌های دولتی مسکن آن‌چنان مورد تقاضای سکونت قرار نمی‌گیرند

وی در پایان گفت: هرچند که مردم در این واحدها سرمایه‌گذاری کرده‌اند ولی می‌بینید که مورد تقاضای سکونت قرار نمی‌گیرند و صف فروشی که برای مسکن مهر یا طرح‌های دولتی مسکن اتفاق افتاده به سبب همین مسئله است که مسکنی در شرایط متناسب با نیاز مردم ارائه نشده است؛ هم به خاطر تراکم و کوچک مقیاس شدن مسکن، کیفیت آن دچار افت شده است و هم به خاطر خدمات روبنایی که باید ارائه می‌شده و نشده، کیفیت سکونت هم کاهش یافته است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.