۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۳۵۳۸ ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

هادی بیگی نژاد نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به اهمیت جمع‌آوری گازهای همراه موسوم به فلر و جلوگیری از هدر رفت این منابع، گفت: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۲، وزارت نفت باید به ازای هر متر مکعب گاز فلر ۵۰۰ تومان جریمه بپردازد و درصورت عدم تسریع فرآیند جمع‌آوری آن، میزان جریمه تعیین شده در سال‌های آتی افزایش می‌یابد.

هادی بیگی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن تاکید بر ارزشمندی گازهای فلر گفت: صادرات گاز کشور سالانه حدود ۱۷ میلیارد متر مکعب است. درحالی‌که سالانه ۱۸.۵ میلیارد متر مکعب گاز همراه که بخشی از ثروت ملی مردم ایران است فلر می‌شود تا حاصلش آلودگی آب، خاک و هوا و افزایش موارد ابتلا به بیماری باشد.

واگذاری گازهای همراه به جهت تسریع در فرآیند جمع‌آوری گازهای فلر

نماینده ملایر با اشاره به قوانین جمع‌آوری گاز‌های فلر اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه در سال ۱۳۹۲، طرح‌های جمع‌آوری گازهای فلر تعریف شدند که به دلیل عدم پیشرفت تا سال ۱۳۹۶، مجلس در ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه تصویب کرد که گازهای همراه به قیمت عادلانه واگذار شده و فرآیند جمع‌آوری تسریع شود.

وی در ادامه به طرح‌های جمع‌آوری فلر پرداخت و گفت: براساس قانون برنامه ششم، با رویکرد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به جهت ایجاد چابکی و تسریع در فرآیند احداث طرح‌ها، قراردادهای جمع آوری گازهای فلر در مناطق و میادین پارسی کلستر، مارون ۶ و ۳، منصوری، نفت‌شهر، سروستان، چشمه‌خوش و غرب‌کارون با هدف جمع آوری ۱۸۵ میلیون فوت مکعب در روز منقعد شد.

پروژه‌های بلندمدت بهسازی و احداث تأسیسات گاز مشعل در شرق کارون، NGL خارک، NGL-3100 دهلران و NGL-3200 هویزه هم با هدف جمع آوری ۱۸۸۳ میلیون فوت مکعب به بخش خصوصی واگذار گردید. اما برنامه‌ریزی صورت گرفته برای پروژه‌های جمع آوری گازهای همراه با مقدار پیشرفتی که در عمل اتفاق افتاده، اختلاف زیادی دارد و براساس شواهد همچنان بخشی زیادی از گازهای همراه در حال سوختن است.

احداث پالایشگاه گاز بیدبلند، مهم‌ترین کار در زمینه جمع‌آوری گازهای فلر

بیگی‌نژاد ادامه داد: مهم‌ترین کاری که در زمینه گازهای فلر انجام شده، احداث پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس است که با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری به بهره برداری رسید. این پالایشگاه، ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب گازهای فلر را دارد و در صورتی که این مجتمع با ظرفیت کامل فعالیت کند، سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت. در حالی که به دلیل عدم تکمیل طرح‌های جمع‌آوری با کمتر از نیمی از ظرفیت درحال فعالیت است.

تعیین جریمه ۵۰۰ تومانی برای فلرینگ در قانون بودجه ۱۴۰۲

در پایان بیگی نژاد گفت: گازهای فلر موضوعی است که بیش از ۶۰ سال است در کشور مطرح بوده و طرح‌های جمع‌آوری تاکنون به بهره‌وری نرسیده‌اند. مجلس نیز به این مسئله توجه داشته و با توجه به عدم رسیدگی و اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای فلر، در قانون بودجه ۱۴۰۲ تصویب کرده است تا به ازای هدررفت هر مترمکعب گاز فلر ناشی از فعالیت کلیه واحدهای عملیاتی شرکت‌های تابعه وزارت نفت، معادل پنج هزار ریال از محل منابع داخلی خود به­ صورت ماهانه به حساب بهینه­‌سازی مصرف انرژی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. علاوه‌بر این در صورتی که با اجرای این طرح‌ فرآیند جمع‌آوری گاز‌های فلر تسریع نشود، میزان جریمه در سال آتی افزایش خواهد یافت تا از هدر رفت این سرمایه ملی جلوگیری شود.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.