۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۳۰۱۷ ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات
۰

جمعی از اقتصاددانان با انتشار نامه‌ای خطاب به سران کشورهای گروه ۲۰ (G20) ضمن اشاره به تشدید نابرابری ثروت در سراسر جهان، آن را فاجعه اقتصادی خواندند که ثبات سیاسی کشورها را نیز تهدید می‌کند. به گفته منتقدان، سیاست دولت‌ها در جهان درجهت تامین منافع عمومی نبوده است و باید با وضع مالیات بر ثروتمندان تبعات تمرکز ثروت را کاهش داد و به افزایش رفاه اجتماعی و کاهش فقر کمک کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاددانان و بسیاری از ثروتمندان از دولت‌ها می‌خواهند که مالیات‌هایی را بر ثروتمندان جهان وضع کنند و نسبت به یک «فاجعه اقتصادی، زیست‌محیطی و حقوق بشری» که ناشی از تشدید نابرابری ثروت است، هشدار می‌دهند. این درخواست توسط بیش از ۳۰۰ نفر در نامه ای سرگشاده پیش از اجلاس سران گروه ۲۰ (G20) در هند مطرح شد.

تهدید اقتصاد و ثبات سیاسی با تمرکز ثروت در جهان

ثروتمندان، سیاستمداران و اقتصاددانان در نامه ای خطاب به سران کشورهای گروه ۲۰، گفتند: «انباشت سرسام آور ثروت توسط افراد معدودی، ثبات سیاسی را در سراسر جهان تهدید می کند.»

بر اساس گزارش بین‌المللی آکسفام، که بر کاهش فقر جهانی تمرکز دارد، میلیاردرها در دهه گذشته شاهد رشد ۱۰۹ درصدی ثروت خود از ۵.۶ تریلیون دلار به ۱۱.۸ تریلیون دلار بوده‌اند و ثروت آنها در مجموع ۲.۷ میلیارد دلار در روز رشد می کند.

بر اساس گزارش نابرابری جهانی در سال ۲۰۲۲، ۱۰ درصد از ثروتمندترین افراد کره زمین ۷۶ درصد از ثروت جهان را در اختیار دارند در حالی که ۵۰ درصد پایین جمعیت جهان تنها ۲ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند.

امضاکنندگان نامه خطاب به رهبران گروه ۲۰ نوشته‌اند: «چنین سطوح شدید نابرابری تقریباً قدرت هر یک از سیستم‌های جهانی ما را تضعیف می‌کند و باید به طور مستقیم به آن رسیدگی شود».

مالیات بر ثروتمندان راه نجات فقرا و بهبود شرایط سیاسی – اجتماعی

به گفته منتقدان، سیاست‌های دولت‌ها در سراسر جهان به نفع ثروتمندان و بخش مالی اقتصادها بوده و در عین حال نتوانسته است از منافع طبقه کارگر محافظت کند. طبق گزارش آکسفام، مالیات ۵ درصدی بر افراد فوق ثروتمند می‌تواند سالانه ۱.۷ تریلیون دلار درآمد جدید ایجاد کند که برای رهایی دو میلیارد نفر از فقر کافی است.

جیاتی قوش، اقتصاددان و یکی از امضاکنندگان این نامه گفت که حتی نرخ مالیات ۳ تا ۴ درصد نیز درآمد قابل توجهی ایجاد می‌کند؛ زیرا تمرکز ثروت بسیار شدید است و در چند سال گذشته به شدت رشد کرده است.

وی افزود: «برای مثال در هند، مالیات ۴ درصدی بر میلیاردرهای دلاری (کمتر از ۱۰۰۰ خانواده) درآمدی معادل ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی ایجاد می کند که به اندازه کل هزینه‌های بهداشت عمومی دولت‌های مرکزی و ایالتی با هم است.

منبع: الجزیره

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.