۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۹۱۲ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

میزان تولید سالانه پروپیلن آلمان حدود ۴ میلیون ‌تن بوده که بسیار کمتر از نیاز صنایع پایین‌دست این کشور است و مابقی پروپیلن مورد نیاز صنایع آلمان، از طریق واردات تأمین می‌شود. آلمان به جای تولید پروپیلن، تولید محصولات زنجیره آن را با روش‌های مبتکرانه، کم‌هزینه و پربازده توسط بخش خصوصی توسعه داده و انحصار تولید بسیاری از محصولات پایین دست پروپیلن همچون آکریلونیتریل را در اختیار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد آلمان در حوزه انرژی‌های فسیلی کاملا به منابع خارجی وابسته است؛ این کشور دارای ۶۰ پارک شیمیایی در ۵ منطقه شیمیایی بزرگ با تخصص و کارکردهای متفاوت است. صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی آلمان رتبه نخست اروپا و چهارم جهان، را در اختیار دارند و زنجیره ارزش پروپیلن آلمان را از ابتدا تا انتها تکمیل کرده‌اند.

درآمد ۱۷۰ میلیارد دلاری آلمان از صنعت پتروشیمی

آلمان با رویکرد مالکیت کامل بخش خصوصی در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز، اکثریت سهام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را به شرکت‌های چند ملیتی واگذار کرده است. این کشور با ایجاد مشوق‌های حاکمیتی توانسته، زنجیره ارزش نفت و گاز را از حلقه پالایشی به بعد به شکل متوازنی توسعه بدهد و تکمیل نماید.

با اختصاص حدود ۸ درصد از حامل‌های انرژی تولیدی و وارداتی به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات پتروشیمی، آلمان بزرگترین صنعت پتروشیمی اروپا و یکی از بزرگترین صنایع پتروشیمی جهان را در اختیار دارد و همچنان به عنوان یک محل تولید سودآور برای صنایع پتروشیمی در سطح جهان شناخته می‌شود.

به طور کلی صنعت پتروشیمی این کشور سالانه حدود ۱۶۸ میلیارد دلار درآمد دارد و با ۱۱۶ میلیارد دلار صادرات پس از آمریکا، دومین صادرکننده بزرگ مواد پتروشیمی جهان است.

تأثیر خطوط لوله در توسعه صنایع پتروشیمی آلمان

مطابق شکل زیر سهولت انتقال توسط خطوط لوله نقش مهمی برای توسعه زنجیره ارزش دارد. این خطوط لوله به گونه‌ای طراحی شده است تا هنگامی که کراکرها برای تعمیر و نگهداری موقتاً خاموش می شوند، نیازی به توقف تولید سایر واحدها نیست و خوراک این تأسیسات از سایر خطوط تأمین می‌شود. همچنین بخشی از محصولات پایه پتروشیمی مورد نیاز صنایع در این کشور از طریق واردات تأمین خواهد شد که خطوط انتقال نقش موثری در انتقال و تأمین این مواد اولیه در صنایع پایین‌دست دارد.

روند کاهشی تولید و افزایش واردات پروپیلن در آلمان

در زنجیره ارزش نفت و گاز آلمان بیش از ۳۰ هزار محصول پتروشیمی و دارویی در انواع و گرید‌های متفاوت تولید می‌شود. عمده این محصولات از مواد اساسی و پایه پتروشیمی تولید شده و پروپیلن نقش اساسی در زنجیره پتروشیمی این کشور دارد.

مطابق نمودار زیر تا سال ۲۰۱۷ میزان تولید پروپیلن در آلمان حدود ۴ میلیون‌تن بوده، که بسیار کمتر از نیاز صنایع پایین دست آلمان است. علاوه‌براین میزان تولید پروپیلن در زمان شیوع کرونا تا حدودی کاهش یافت و با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و قطع همکاری آلمان و روسیه، پیش بینی می‌شود این روند کاهشی ادامه‌دار باشد و تولید پروپیلن در این کشور به کمتر از ۳.۴ میلیون تن برسد. بنابراین این کشور متکی به واردات پروپیلن می‌ماند و عمده واردات از کشور‌های بلژیک و هلند انجام خواهد شد.

تمرکز آلمان بر توسعه زنجیره ارزش پروپیلن با استفاده از فناوری‌های پیچیده

به واسطه سرمایه‌گذاری گسترده در واحد‌های تحقیق و توسعه و ارتقای آموزش عالی این کشور، صنایع پایین‌دست پروپیلن صاحب بروزترین و با ارزش‌ترین دانش فنی تولید هستند و بسیاری از شرکت‌های جهان، با دانش و فناوری صنایع آلمانی، توانسته‌اند واحد‌های خود را راه اندازی کنند.

آلمان به دلیل تمرکز بر صادرات، بر روی تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و نیازمند فناوری پیچیده سرمایه‌گذاری کرده است. زنجیره ارزش پروپیلن در این کشور به شکل قابل توجهی توسعه یافته و به بیش از ۱۰ میلیون‌تن در سال می‌رسد.

در حقیقت آلمان با توجه به واردات پروپیلن، بر تولید محصولات پایین‌دست به شکل مبتکرانه و با بیشترین بازدهی تمرکز کرده است تا علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، انحصار تولید بسیاری از محصولات را در اختیار داشته باشد.

آلمان در تولید محصولات جدید و نوآورانه در کنار آمریکا، در جهان پیشتاز است و بسیاری از محصولات شیمیایی جدید با طراحی آلمانی روانه بازار شده‌اند. به‌عنوان نمونه، یکی از فناوری‌های جدید این کشور واحد‌های استایرن/آکریلونیتریل است که با خوراک پروپیلن، در یک واحد همزمان استایرن و آکریلونیتریل را تولید کرده و خوراک واحد‌های ABS را تامین می‌کند.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.