۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۵۳۳ ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

تورم ایجاد شده بعد از بحران کرونا در آمریکا، هزینه‌های تولیدکنندگان را طی ۲ سال ۳۵ درصد افزایش داد. دولت این کشور با ابلاغ قانون کاهش تورم از تولیدکنندگان خود در جهت حفظ سرمایه و کمک به وام گیرندگان خسارت زده حمایت کرد، همچنین منابع مالی اضافی را تحت برنامه‌های ARC و PLC به کشاورزی خود تزریق کرد و تعرفه‌های واردات نهاده‌های تولید را کاهش داد. دولت آمریکا تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۹ میلیارد دلار به کشاورزان یارانه پرداخت کرده است.

مسیراقتصاد/ طبق سرشماری‌های کشاورزی در ایالات متحده ۲.۲ میلیون زمین کشاورزی وجود دارد که مساحت آنها در کل ۹۹۲ میلیون هکتار است. غلات ذرت، سویا و گندم بترتیب در ۳۴، ۳۵ و ۱۵ میلیون از سطح زیرکشت مزارع تولید می‌شوند و کشاورزان آمریکا سال ۲۰۲۲ در مجموع حدود ۵۱۱ میلیون تن از این سه محصول استراتژیک تولید کردند. ارزش صادرات محصولات کشاورزی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ به ۱۷۷ میلیارد دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت و سطح بی‌سابقه‌ای بود.

هزینه تولید غلات بعد از بحران کرونا افزایش یافت

بعد از شیوع ویروس کرونا هزینه‌ی تولید غلات در آمریکا افزایش یافت و در ماه مارس ۲۰۲۲ به تورم کم سابقه ۱۱.۷ درصد رسید.

به عنوان مثال هزینه تولید کننده گندم نیز در آمریکا طی دو سال از ۳۲۰ دلار به ۴۳۰ دلار در تن نیز رسیده است که این مسئله تاثیر جدی بر قیمت های صادراتی غلات به دیگر کشورها داشته است.

آمریکا از طریق قانون کاهش تورم جلوی توقف تولید را گرفت

در همین راستا دولت آمریکا در ۱۶ اوت سال ۲۰۲۲ قانون کاهش تورم IRA را امضا کرد. طبق این قانون به کشاورزان وام گیرنده‌ای که به دلیل شرایط ایجاد شده دچار خسارت شده‌اند پرداخت‌های مستقیم انجام می‌شود و جلوی زیان آنها و توقف تولید را می‌گیرد. برای بسیاری از کشاورزان، از جمله آن‌هایی که به ‌شدت تحت تأثیر اختلالات ناشی از تورم قرار گرفتن، این کمک‌ها برای ادامه تولید مواد غذایی حیاتی است.

بخش  ۲۲۰۰۶ این قانون ۳.۱ میلیارد دلار در اختیار وزارت کشاورزی آمریکا قرار می‌دهد تا به آن دسته از وام گیرندگانی که عملیات کشاورزی آنها در معرض خطر مالی است، حمایت کند. بررسی ها نشان می‌دهد از آوریل ۲۰۲۳، USDA توزیع نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار از این وجوه را آغاز کرده است.

آمریکا برای حمایت از کشاورزان حمایت های مستقیم مالی می کند

از سویی دیگر بررسی ها نشان می دهد دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱ برای حمایت از کشاورزان در مواجهه با افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات بازار، ۵۹ میلیارد دلار یارانه اختصاص داده است.

این حمایت ها مجموعه‌ای از سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی است که از کشاورز در برابر ریسک‌های تولید و بازار محافظت می‌کند.

برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • برنامه [۲]CFAP : این برنامه در پاسخ به تأثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر بخش کشاورزی ایجاد شد. این برنامه به کشاورزان کمک می‌کند که درآمد خود را حفظ کرده و از دست دادن درآمد ناشی از نوسانات بازار جلوگیری کنند، سازو کار اجرای این برنامه اینطور بود که بعد از ارزیابی اطلاعات ارسال شده توسط کشاورز که این ارزیابی شامل مشخصه های تخریب محصولات، کاهش قیمت‌ها، نوسانات تقاضا و عرضه و سایر اثرات مالی بود مبلغی به به صورت مستقیم به حساب بانکی کشاورزان واریز می‌شد.
  • اصلاح برنامه‌های PLC و ARC: بهبود کارایی برنامه‌های ARC و PLC و توجه به شرایط جدید بازار و هزینه‌های تولید، تغییراتی در این برنامه‌ها اعمال شده است تا به طور کامل تاثیرات افزایش هزینه‌های تولید را در نظر بگیرند. این تغییرات شامل تغییر در پارامتر های محاسبه پرداخت، تغییر در تعیین محصولات مشمول برنامه و شرایط ورود کشاورزان به برنامه می‌باشد. دولت آمریکا در سال۲۰۲۱ به ۲۲ محصول تحت پوشش PLC ۵میلیارد دلار پرداخته است.

حذف تعرفه‌های واردات نهاده‌ها و تسهیلات و وام‌های مختص بخش کشاورزی از دیگر حمایت‌های دولت آمریکا از کشاورزان در مواجهه با بحران هاست که کشاورزان را سرپا نگه می‌دارد. این در حالی است که قانون کاهش تورم دولت آمریکا مورد اعتراض اتحادیه اروپا قرار گرفته اما آمریکا اعتنایی به آن نداشته است؛ چرا که تمامی کشورها به منظور تامین امنیت غذایی خود اقدام به تعاریف سیاست‌های حمایتی می‌کنند.

منابع:

USAD

FAO

Tradingeconomics

OECD

[۱] https://data.oecd.org/agrpolicy/agricultural-support.htm

[۲] Coronavirus Food Assistance Program

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.