۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۸ ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳ دسته: پول و بانک
۰

به عنوان اقدامی عملی در اقتصاد مقاومتی پیشنهاد می شود دولت با راه اندازی سامانه ارزی و خرید و فروش ارز از طریق این سامانه، زیرساختی برای ایجاد شفافیت اطلاعاتی و مدیریت ارزی در کشور فراهم آورد. در مرحله بعد از راه اندازی این سامانه، تعیین مصارف اصلی ارز و تعیین جریمه برای خرید و فروش ارزهای خارج از این سامانه سبب می گردد تا تنها از ارز در زمینه مصارف مشخص و معین استفاده شود و تقاضای غیرمتعارف آن کاهش یابد.

مسیر اقتصاد/ ارز ابزاری تسهیل کننده در اقتصاد است که جهت انجام مبادلات خارجی مورد استفاده قرار می گیرد و دسترسی به آن، با توجه به میزان صادرات هر کشور محدود است. لذا اگر از این ابزار به عنوان یک کالا جهت سرمایه گذاری و کسب سود استفاده شود، سطح تقاضای آن بیش از نیاز تجارت کشور افزایش می یابد.

این افزایش تقاضای نامتعارف، تعادل در خرید و فروش ارز را از بین برده و به ویژه در شرایط نابسامان اقتصادی و در زمان هایی که درآمد ارزی کشور کاهش می یابد، سبب افزایش قیمت ارز می گردد. برای مثال طی سال های ۹۰ و ۹۱، افزایش تقاضای سرمایه ای برای ارز و عدم وجود توان مدیریت این تقاضا توسط دولت، به افزایش ۳ برابری نرخ ارز انجامید.

در این زمینه به عنوان اقدامی عملی در اقتصاد مقاومتی پیشنهاد می شود دولت با راه اندازی سامانه ارزی و خرید و فروش ارز از طریق این سامانه، زیرساختی برای ایجاد شفافیت اطلاعاتی و مدیریت ارزی در کشور فراهم آورد. در مرحله بعد از راه اندازی این سامانه، تعیین مصارف اصلی ارز و تعیین جریمه برای خرید و فروش ارزهای خارج از این سامانه سبب می گردد تا تنها از ارز در زمینه مصارف مشخص و معین استفاده شود و تقاضای غیرمتعارف آن کاهش یابد.

اقدام پیشنهادی در راستای مواد ۹ و ۱۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. این مواد عبارتند از:

۹- اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی

۱۹- شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدمات، فعالیت ها و زمینه های فسادزا در حوزه های پولی، تجاری، ارزی و …



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.