۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۳۲۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ دسته: مسکن
۰

کمال اطهاری اقتصاد‌دان و پژوهشگر توسعه، فقر مسکن را ناشی از نبود یک الگوی توسعه در اقتصاد ایران دانست و افزود: از بین رفتن اشتغال و خرده مالکی شدن نظام اقتصادی در روستا‌ها به مهاجرت گسترده مردم از روستا به شهرهای بزرگ منجر شده و هزینه تامین مسکن در شهرها را بالا برده و ابعاد سکونت‌گاه‌های غیررسمی را گسترش داده است. در آینده نزدیک با تشدید این روند دست کم ۳ میلیون مهاجر جدید از روستاها به شهرهای بزرگ مهاجرت خواهند کرد که نتیجه آن تشدید بحران فعلی است.

کمال اطهاری اقتصاد‌دان و پژوهشگر حوزه توسعه و اقتصاد مسکن، با اشاره به افزایش نرخ فقر مسکن در کشور، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: فقر مسکن ناشی از فقدان یک الگوی توسعه و اراده‌ای برای تبیین و اجرای آن است و همین مسئله وضعیت مسکن را در اقتصاد ما، از یک اقتصاد متعارف، دور کرده است. این وضعیت ایجاد شده خودش به نوعی یک سیستم فقر‌زاست. تدوین الگوی توسعه به معنای ایجاد یک رابطه هم‌افزا میان رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی است.

اطهاری همچنین با اشاره به یکی از مقالات خود تحت عنوان «فقر مسکن؛ فقر سیاست اجتماعی» گفت: نتیجه فقدان یک الگوی توسعه، نداشتن سیاست اجتماعی است.

تشدید فقر مسکن با مهاجرت ۳ میلیون روستایی به شهرها در آینده

این پژوهشکر حوزه توسعه با اشاره به آمار‌های مطرح شده در کتاب «درآمدی بر سرمشق کشاورزی روستایی ایران» گفت: روند فقر مسکن در آینده نزدیک علی الخصوص در مناطق شهری به صورت افزایشی خواهد بود و پیش‌بینی من مهاجرت ۳ میلیون نفر روستایی به شهر‌های بزرگ در آینده است. دلیل این مسئله فقدان الگوی توسعه و همچنین عوامل دیگر نظیر خرده مالکی شدن نظام اقتصادی بهره‌برداری روستایی است.

وی افزود: وجود نظام خرده مالکی در کشوری که با بحران‌هایی نظیر کمبود منابع آب مواجه است، به مرور باعث از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود. بنابراین کشاورزان زیادی به علت کمبود آب و درآمد‌های پایین، از این پیشه، دست خواهند کشید و جمعیت روستایی زیادی مهاجرت خواهند کرد؛ جمعیتی که حتی بیشتر از مهاجران روستایی بعد از اصلاحات ارضی سال ۱۳۴۲ خواهد بود. مهاجرت روستاییان، ابعاد سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی را گسترش می‌دهد. به طور کلی یکی از مهمترین دلایل تشدید فقر مسکن در اقتصاد ایران، مهاجرت گسترده روستاییان به شهرهاست که به دلیل عدم برنامه‌ریزی دولت برای آن، عواقب نامطلوبی را در حوزه تامین مسکن به ویژه در شهرها به بار آورده است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.