۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۰۱۴۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ دسته: مسکن
۰

بررسی‌های اتحادیه اروپا در ۱۷ کشور نشان می‌دهد، تامین مسکن در این قاره به وضعیت هشدار رسیده است. از جمله دلایل آن می‌توان به افزایش موج جدید مهاجرت به دنبال جنگ‌های منطقه‌ای و تشدید مسئله انرژی اشاره کرد. توسعه مسکن عمومی، تعاونی و اجتماعی تنها راه عبور از این بحران در اروپا شناخته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در یک دهه گذشته سهام شرکت‌های عرضه کننده مسکن اجتماعی، دولتی و تعاونی نسبت به شرکت‌های مسکن خصوصی، در قاره اروپا عملکرد بهتری به ویژه در موضوع مدیریت مصرف انرژی داشته‌اند. دشواری تامین هزینه‌های ساخت و ساز متناسب با افزایش میزان تقاضا در این قاره، یکی از چالش‌های اساسی است.

تدابیر کشورهای اروپا برای تامین هزینه‌های ساخت مسکن

موضوعی که پیشرفت پروژه‌ها را در برخی کشورها مانند آلمان با کندی مواجه کرده است. در این کشور یک‌چهارم پروژه‌های نوسازی و یک‌سوم پروژه‌های ساخت اولیه با کاهش همراه بوده است. هر چند برخی دیگر از کشورها تلاش کردند راه حلی برای این مشکل پیدا کنند. مثلا بلژیک، اسپانیا و ایتالیا، بودجه توسعه مسکن اجتماعی را به کمک صندوق تاب‌آوری و بازیابی اتحادیه اروپا، برای عرضه کنندگان مسکن تامین می‌کنند.

به گفته بن مادسن، رئیس بخش مسکن اروپا، شکاف بین هزینه‌های زندگی به ویژه هزینه مسکن در دهه‌های اخیر رو به افزایش بوده است. اکنون با بالارفتن نرخ تورم، نرخ بهره و رشد تقاضا برای مسکن، این شکاف عمیق‌تر هم شده است و مساله‌ای است که بیشترین آسیب را متوجه خانواده‌های کم درآمد کرده است.

به این دلیل، در برخی کشورها از جمله دانمارک، فنلاند و سوئد، عرضه کنندگان مسکن عمومی، ملک را زیر قیمت بازار به متقاضی اجاره می‌دهند یا مثلا در ایتالیا، تعاونی‌های مسکن «صندوق همبستگی» ایجاد کرده‌اند تا هزینه‌های قبوض انرژی (آب، برق و گاز) اقشار آسیب پذیر را تامین کنند.

مسئولان بخش مسکن اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که این اتحادیه باید کمک‌های مالی خود برای حل بحران مسکن را بیشتر از گذشته تقویت کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مسکن اروپا

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.