۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۴۵۸ ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: امیررضا راد
۰

«قیمت نفت خام»، «سازوکار‌های مالیاتی»، «هزینه‌های پالایشی»، «بازاریابی و پشتیبانی» از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین قیمت بنزین در آمریکا محسوب می‌شوند. در بین هزینه‌های ذکر شده، هزینه نفت خام از اصلی‌ترین عوامل در تعیین قیمت بنزین است؛ چرا که تمامی رویدادهای سیاسی داخلی و حتی خارجی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد و نوسان قیمتی آن را تشدید می‌کند. دولت‌های محلی با سازوکارهای دیگر به جز قیمت نفت خام، نوسانات قیمت بنزین را خنثی و از افزایش قیمت جلوگیری می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بنزین در هر ایالت آمریکا با قیمت‌های مختلفی که ناشی از تفاوت سیاست‌های مقامات آن ایالت در وضع مالیات است؛ توزیع می‌شود.‌ در این بین، بروز شوک‌های داخلی و خارجی بر قیمت بنزین تأثیر می‌گذارند که دولت‌ها در این موارد با اعمال سیاست‌هایی نظیر اعمال سقف قیمتی و تغییر مالیات سعی در کنترل روند قیمتی بنزین دارند.

مولفه‌های اصلی تعیین قیمت‌ بنزین در آمریکا

قیمت نفت خام، سازوکار‌های مالیاتی، هزینه‌های پالایشی، بازاریابی و پشتیبانی[۱] از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین قیمت بنزین در آمریکا محسوب می‌شوند. در بین هزینه‌های ذکر شده، هزینه نفت خام یکی از مهم‌ترین عوامل برای تعیین قیمت بنزین است؛ چرا که تمامی رویدادهای سیاسی داخلی و حتی خارجی بر قیمت آن تأثیر گذاشته و نوسان قیمتی آن را تشدید می‌کنند. قیمت نفت خام با توجه به میزان عرضه و تقاضای بین‌المللی تعیین می‌شود و سیاست اتحادیه‌های نفتی نظیر اوپک و اوپک پلاس در آن تأثیر می‌گذارد. همچنین رشد اقتصادی کشورهای صنعتی و سیاست‌های نفتی اوپک از دیگر موارد تأثیر گذار بر قیمت نفت است.

سازوکار‌های مالیاتی در رده دوم عوامل تأثیرگذار بر قیمت بنزین جای می‌گیرند. در واقع در آمریکا نظام مالیاتی هر ایالت با ایالت دیگر متفاوت بوده و بر همین اساس قیمت بنزین نیز در هر ایالت متفاوت خواهد بود. با بروز شوک‌های داخلی و خارجی، دولت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین از سازوکار‌های مالیاتی برای خنثی‌کردن روند افزایش قیمت بنزین استفاده می‌کنند[۲].

سومین عامل تعیین‌کننده قیمت بنزین مربوط به هزینه‌های پالایشی است. این هزینه‌ها فصلی هستند و بیش‌تر بر مبنای میزان و نوع فرآیند فرآوری در پالایشگاه‌ها، کیفیت و عدد اُکتان بنزین تعیین می‌شوند.

عامل تأثیرگذار دیگر در تعیین قیمت بنزین در آمریکا، مربوط به هزینه‌های بازاریابی و پشتیبانی است. این هزینه‌ها به طور عمده شامل هزینه‌های اجاره، خرید تجهیزات مورد نیاز، استخدام نیرو و بیمه آن‌ها، هزینه حمل و نقل بنزین توسط تانکر یا خط لوله و غیره می‌شود. همچنین هزینه‌های بازاریابی، نیز بر اساس سیاست‌ها و راهبرد‌های هر جایگاه برای عرضه بنزین به مصرف‌کننده نهایی تعیین خواهد شد.

قیمت نفت خام؛ عامل اصلی تعیین قیمت بنزین در آمریکا

در نمودار زیر مقایسه بین درصد تأثیرگذاری هر یک از عوامل تعیین کننده قیمت بنزین در آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ و ۲۰۲۳ آمده که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت قیمت نفت ‌خام با قیمت‌گذاری بنزین رابطه مستقیمی داشته و این عامل سهم ۴۹ درصدی را در سال ۲۰۲۳ در تعیین قیمت بنزین آمریکا به خود اختصاص داده است. همچنین مالیات‌های ایالتی، هزینه‌های پالایشی، بازاریابی و پشتیبانی هر یک به ترتیب سهم ۱۴، ۲۱ و ۱۵ درصدی را در تعیین قیمت بنزین در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند.

تلاش مقامات ایالتی آمریکا برای تصویب معافیت‌های مالیاتی

با توجه به عوامل مختلف تأثیرگذار در تعیین قیمت بنزین، شرکت‌های خصوصی عرضه‌کننده بنزین در آمریکا در راستای پیشبرد مقاصد اقتصادی خود، عرضه و تقاضای بازار و اختیارات مقامات ایالتی اقدام به افزایش قیمت بنزین و میزان سود خود از طریق کاهش هزینه‌های پالایشی و پشتیبانی می‌کنند. همچنین مقامات ایالتی با تصویب آیین‌نامه‌هایی نظیر معافیت‌های مالیاتی[۳] تلاش دارند تا سود شرکت‌های خصوصی عرضه‌کننده بنزین در آمریکا را افزایش دهند.

منبع: ادارهٔ اطلاعات انرژی آمریکا

پی‌نوشت:

[۱] سایت میز نفت شناسه تحلیل: ۳۱۴۷۵

[۲] Data source: U.S. Energy Information Administration, Gasoline and Diesel Fuel Update

[۳]  EMD-80-34 Gasoline Allocation: A Chaotic Program in Need of Overhaul page

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.