۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۱۱۱ ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

هفته گذشته یک مشارکت عمومی-خصوصی متشکل از ۴۲ سازمان، شرکت و نهاد دولتی و خصوصی برای توسعه راکتورهای هسته‌ای ماژولار مقیاس کوچک (SMR) در کره‌جنوبی تشکیل شد. این مشارکت، احیای فناوری و صنعت ساخت راکتورهای هسته‌ای ماژولار کره‌جنوبی را تا سال آینده دنبال می‌کند. هدف این قرارداد، بهبود رقابت‌پذیری صنعت هسته‌ای از طریق رشد مشترک، پاسخ به بحران انرژی و تثبیت تأمین برق است.

به گزارش مسیر اقتصاد نیروگا‌ه‌های هسته‌ای با ظرفیت حدود ۳۰۰ مگاوات و کمتر که تجهیزات اصلی آن به صورت ماژولار در کارگاه ساخته شده و با انتقال به محل نصب مونتاژ می‌شوند، با عنوان نیروگاه‌های هسته‌ای ماژولار مقیاس کوچک یا SMR شناخته می‌شوند. هفته گذشته طی یک مراسم همکاری، قرارداد تجاری بین چند سازمان در کره‌جنوبی به امضا رسید که هدف آن توسعه صنعت ساخت راکتورهای هسته‌ای ماژولار مقیاس کوچک در این کشور بود.

قراداد مشارکت SMR شامل ۱۱ نهاد و سازمان دولتی و عمومی شامل وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی، شرکت نیروی برق‌آبی و هسته‌ای کره[۱] و مؤسسه اقتصاد انرژی کره است. همچنین ۳۱ شرکت خصوصی از جمله شرکت جی اس انرژی[۲]، شرکت اس کی[۳]، سامسونگ سی اند تی[۴]، دوو ای اند سی[۵] و دوسان انرژی[۶] در این مشارکت حضور داشتند.

مشارکت SMR قصد دارد استراتژی‌های تجاری راکتورهای ماژولار و یک نهاد سازمان یافته با هدف تقویت ظرفیت‌های عمومی و خصوصی برای تقویت رقابت ملی در زمینه این راکتورها ایجاد کند. برای این منظور قرار است کارگروه‌هایی به تفکیک بخش عملکرد، مانند کارگروه توسعه کسب‌وکار و کارگروه بهبود سازمانی ایجاد شود. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ پیشنهادهایی برای مدل‌های تجاری و بهبودهای سازمانی تهیه شود و هدف آن ترویج و توسعه راکتورهای ماژولار و بازار مرتبط از نیمه اول سال آینده است.

حمایت دولت و بخش خصوصی کره‌جنوبی از توسعه راکتورهای ماژولار هسته‌ای

وزیر صنعت کره‌جنوبی لی چانگ یانگ در سخنانی در مراسم تشکیل این مشارکت گفت :«بخش‌های دولتی و خصوصی باید به طور مشترک به تغییراتی که توسعه راکتورهای هسته‌ای ماژولار مقیاس کوچک ایجاد می‌کنند پاسخ مناسب دهند. شرکت‌ها برنامه‌های تجاری را برای جلب اعتماد عمومی آماده می‌کنند و دولت از هیچ سیاستی برای حمایت از توسعه صنعت SMR دریغ نخواهد کرد».

دونگهیون جانگ، نایب رئیس هلدینگ اس کی که به عنوان اولین رئیس اتحادیه SMR منصوب شده است، گفت: «بخش خصوصی، دولت و نهادهای عمومی دور هم جمع شدند تا اولین قدم معنادار را برای توسعه راکتورهای ماژولار بردارند. ما برای تضمین رهبری SMR در بازار جهانی، از جمله تکمیل‌کردن زنجیره تأمین و مشارکت تجاری، نیروهای خود را بسیج خواهیم کرد».

وی ادامه داد:« البته تلاش‌های ما فقط تا این نقطه محدود می‌شود و دولت باید قوانین مرتبط با انرژی را بازبینی و سیاست‌های میان‌مدت تا بلندمدت را برای گنجاندن انرژی هسته‌ای در برنامه انرژی کشور ترسیم کند».

سرمایه‌گذاری شرکت‌های کره‌جنوبی در شرکت‌های هسته‌ای آمریکایی

در ماه آوریل، شرکت نوآوری هسته‌ای ایالات متحده (ترا پاور[۷]) اعلام کرد که قرارداد همکاری با اس کی و شرکت نیروی برق‌آبی و هسته‌ای کره برای حمایت از رونمایی و تجاری‌سازی Natrium SMR و سیستم انرژی یکپارچه خود امضا کرده است. شرکت‌های اس کی و نوآوری اس کی که هر دو زیرمجموعه اس کی گروپ (دومین شرکت بزرگ کره) هستند، در آگوست سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار در ترا پاور سرمایه‌گذاری کردند که طی افزایش سهام ۸۳۰ میلیون دلاری، بزرگترین افزایش سرمایه خصوصی در بین شرکت‌های پیشرفته هسته‌ای تا به امروز است.

در آگوست سال گذشته وزارت تجارت، صنعت و انرژی کره‌جنوبی یادداشت تفاهمی را با تولیدکنندگان تجهیزات و مواد انرژی هسته‌ای مانند شرکت انرژی برق‌آبی و هسته‌ای کره و دوسان انرژی با هدف احیای صنعت هسته‌ای کره‌جنوبی امضا کرد. هدف این تفاهم‌نامه بهبود رقابت‌پذیری صنعت هسته‌ای از طریق رشد مشترک، همکاری برای کمک به گذار انرژی، پاسخ به بحران انرژی و تثبیت تأمین برق است.

راکتور ماژولار بومی کره در آستانه تجاری‌سازی

راکتور اسمارت[۸] کره (راکتور پیشرفته ماژولار با سیستم یکپارچه) یک راکتور آب تحت فشار[۹] ۳۳۰ مگاوات با ژنراتورهای بخار یکپارچه و ویژگی‌های ایمنی پیشرفته است. این واحد برای تولید برق (تا ۱۰۰ مگاوات) و همچنین کاربردهای حرارتی مانند نمک‌زدایی آب دریا با عمر طراحی ۶۰ سال و چرخه سوخت‌گیری سه ساله طراحی شده است.

در حالی که طراحی اولیه کامل شده است توسعه این راکتور به دلیل عدم وجود سفارش برای نمونه اولیه متوقف شده است. راکتور اسمارت که توسط موسسه تحقیقات انرژی اتمی کره (KAERI) توسعه یافته است، در اواسط سال ۲۰۱۲ تاییدیه طراحی استاندارد را از رگولاتور کره‌ای دریافت کرد. این مؤسسه قصد داشت یک نیروگاه آزمایشی بسازد تا از سال ۲۰۱۷ فعالیت کند.

از آن‌جا که توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای ماژولار مقیاس کوچک در مراحل اولیه قرار دارد، این فناوری از نظر اقتصادی فعلاً به صرفه نیست و نیاز به حمایت دولت، شرکت‌های دولتی و خصوصی دارد تا تجاری‌سازی شده و با سایر روش‌های تولید برق از نظر هزینه قابل رقابت شود.

منبع: world-nuclear-news.org

پینوشت:

[۱] KHNP

[۲] GS Energy

[۳] SK Inc

[۴] Samsung C&T

[۵] Daewoo E&C

[۶] Doosan Enerbility

[۷] TerraPower

[۸] SMART

[۹] PWR

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.