۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۹۴۲ ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: این اقدام با تقویت فضای پرسشگری عمومی و افزایش مطالبات مردمی، پاسخگویی مدیران را افزایش می‌دهد و زمینه را برای ورود پژوهشگران و صاحب‌نظران جهت بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی فراهم می‌کند.

وزارت اقتصاد طی اقداماتی در تلاش است تا عملکرد شرکت‌های دولتی را شفاف سازی کند. گزارش‌گيری مالی و ارائه اطلاعات در زمينه عملكرد مالی شرکت‌های دولتی در تصميم‌گيری همه فعالان اقتصادی، سياسی و اجتماعی كشور در راستای اهدافی چون مديريت كلان اقتصادی، سياسی و اجتماعی، بهبود و افزايش كارايی در استفاده از منابع عمومی، اصلاح ساختار دستگاه‌ها و موسسات دولتی موثر است. همچنين این اقدام زمینه ساز رشد سريع در زمينه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت حقیقی و در نهايت نيل به عدالت اجتماعی است. در این راستا شهباز حسن پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: شفافیت‌بخشی به عملکرد شرکت‌های دولتی یک ضرورت است.

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گام بلندی در راستای شفافیت

حسن پور ادامه داد: وقتی اطلاعات شرکت‌های دولتی اعم از صورت‌های مالی آن‌ها و اطلاعات مربوط به دارایی‌هایشان در اختیار عموم قرار می گیرد، امکان اعمال نوعی نظارت بر آن‌ها به وجود می آید و نقایص شان آشکار‌ می‌شود. بنابراین، مدیران مجبور‌ می‌شوند به سمت برطرف کردن عیوب خود و افزایش کارآمدی‌ حرکت کنند، به این ترتیب، بهره‌وری افزایش‌ می‌یابد.

وی بیان داشت: همچنین در بازارهای مالی و در همه بخش‌ها ایجاد شفافیت به اعتمادسازی و اعتمادبخشی گسترده در بین مردم نسبت به دولت کمک می‌کند. به طور کلی، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و شفافیت بخشی به عملکرد آن‌ها منجر به ایجاد کارآمدی در عملکرد مدیران شرکت‌های دولتی می شود. وقتی این شفافیت ایجاد شد، مردم از عملکرد مدیران آگاه می‌شوند و طبیعتا آن‌ها تلاش خود را بیشتر خواهند کرد تا کار را بهتر و با کیفیت‌تر انجام دهند.

شفافیت‌بخشی به شرکت‌های دولتی موجب بهبود عملکرد می‌شود

حسن پور گفت: شفافیت دارایی‌های شرکت‌های دولتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باید عموم مردم به اطلاعات مربوط به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این کار موجب افزایش شفافیت و آگاهی عموم جامعه از خدمات شرکت‌های دولتی و قیمت تمام‌شده آن خدمات خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: افزایش روندهای مالی شرکت‌های دولتی می‌تواند به ایجاد امنیت اقتصادی در کشور بیانجامد و باعث اعتمادزایی در بین مردم شود. این اقدام می‌تواند جلوی سوء استفاده‌های نجومی، معاملات غیرکارشناسی و امضاهای طلایی را تا حد زیادی بگیرد.

وی اضافه کرد: شفافیت‌بخشی به عملکرد شرکت‌های دولتی باعث می‌شود که سود و زیان این شرکت‌ها مشخص شود. همچنین در خصوص تعداد نیروی انسانی شرکت‌های دولتی و حقوق پرداخت شده در این شرکت‌ها شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

حسن پور افزود: فعالیت شرکت‌های دولتی بر متغیر‌های کلان اقتصادی از جمله تولید، اشتغال، سطح عمومی قیمت‌ها و سرمایه‌گذاری و نیز اجرا و تحقق برنامه‌های اقتصادی و توسعه ای دولت تأثیر چشم گیر و گسترده‌ای دارد. به همین دلیل، شفافیت‌بخشی عملکرد این شرکت‌ها بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: وقتی مردم از اطلاعات مالی شرکت‌های دولتی اطلاع پیدا می کنند، تقویت فضای پرسشگری عمومی و افزایش مطالبات مردمی نسبت به پاسخگویی مدیران را شاهد خواهیم بود. به این ترتیب، زمینه برای ورود پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه‌های اقتصادی برای بررسی عملکرد هر یک از شرکت‌های دولتی فراهم می شود. انتشار صورت‌های مالی و همچنین کتاب نگاهی بر عملکرد شرکت‌های دولتی، قدم مثبتی در راستای افزایش شفافیت و بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی و بالا بردن سطح نظارت بر آن‌هاست که قابل تقدیر است.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. سلام ،منع تصدی گری دولت ،دست بخش خصوصی را بیش از اندازه باز گذاشته ،به نوعی که حاکمیت دولت نیز بازیچه ی بخش ومنافع خصوصی خاصه می‌شود ونتیجتا نظام نا کارآمد ارباب رعیتی رایج وعدالت مد نظر سیاست ودیانت از محور اصلی خارج شده وزمینه ارتکاب جرایم مالی واقتصادی را برای طبقه فقیر و بزه های سیاسی ومفاسد برای طبقه مرفه را فراهم می‌کند.با احترام

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.