۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۴۴۴ ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: مسکن
۰

حسن ‌بان دبیر کمیته موسسین بورس املاک ایران در مورد مزایای گسترش حریم شهری گفت: با گسترش حریم شهرها و اضافه کردن یک الی چند حلقه کمربندی در اطراف شهرها، زمین‌های بیشتری به بخش مسکونی تخصیص داده می‌شود. این افزایش عرضه علاوه بر شکستن انحصار زمین به کاهش قیمت زمین در داخل حلقه کمربندی شهرها می‌انجامد. همچنین ساخت شهرک‌های ویلایی در اطراف شهرهای بزرگ باعث می‌شود که جمعیت به طور متوازن توزیع و از تراکم جمعیت جلوگیری شود.

در قانون جهش تولید مسکن عرضه زمین برای شکستن انحصار زمین و هدایت اعتبارات بانکی به سمت ساخت مسکن مدنظر قرار گرفته است. در این قانون نظام بانکی به پرداخت ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی به ساخت مسکن مکلف شده است. اجرای صحیح این قانون می‌تواند گشایش زیادی در حوزه مسکن در کشور ایجاد کند. قوانین مصوب مجلس در خصوص ساخت مسکن به دلیل برخی تعارض منافع‌ها مغفول مانده و مردم با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند. در این راستا حسن بان دبیر کمیته موسسین بورس املاک ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: گسترش افقی و برداشتن حریم شهرها به شکستن انحصار زمین و کاهش قیمت مسکن می‌انجامد.

لزوم ورود نهادهای حاکمیتی برای گسترش شهرها و افقی‌سازی 

بان در خصوص ساخت خانه‌های حیاط‌دار و ویلایی در کشور تصریح کرد: ساخت خانه‌های حیاط‌دار شدنی است. اما موضوع این است که هنوز از سمت شورای عالی شهرسازی یا نهادهای توسعه‌گر، برنامه مدونی در این خصوص ارائه نشده است. ما قانونی در خصوص آمایش سرزمینی داریم، باید ببینیم در این قانون موضوع افقی و عمودی‌سازی و اختصاص زمین به آنها چه طور در نظر گرفته شده است.

این کارشناس ادامه داد: در شهرها به دو مدل می‌توانیم به ساخت و ساز بپردازیم. اول اینکه به ساخت شهرک‌های ویلایی در اطراف شهرها بپردازیم و آنها را گسترش دهیم. دوم، می‌توان از کمربندی‌ همان شهر خارج شد و به جای اینکه یک حلقه کمربندی دور شهر داشته باشیم، دو یا سه حلقه کمربندی به فاصله بیشتر داشته باشیم و بتوانیم در این فواصل نیز شهرها را توسعه دهیم.

وی در ادامه گفت: به لحاظ منطقی هیچ منعی برای گسترش شهرها و افقی‌سازی وجود ندارد. اما تا الان اجازه قانونی برای این کار نداشته‌ایم. این زمین‌ها جزو انفال یا زمین‌های کشاورزی است که در اختیار بخش خصوصی یا تعاونی قرار دارد و باید در مراجع بالادستی برایشان تصمیم‌گیری شود. لازم است نهادهایی همچون مجلس و دیگر نهادهای حاکمیتی در مورد توسعه شهرها تصمیم‌گیری کنند و چاره‌ای برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آنها نیز بیندیشیم.

این کارشناس با اشاره به اینکه باید در قالب آمایش سرزمینی به بررسی‌های دقیق پرداخت، اضافه کرد: نیاز است مشخص کنیم که در کدام شهرها می‌توانیم به افقی‌سازی بپردازیم و ساخت خانه‌های ویلایی را در دستور کار قرار دهیم. لازم نیست تمامی شهرهای ایران افزایش جمعیت داشته باشند. با توجه به شاخص‌های مختلف مانند ترکیب جمعیتی، اشتغال و موارد دیگر باید تصمیم‌گیری‌ها صورت بگیرد.

شکست انحصار زمین و کاهش قیمت مسکن با گسترش افقی‌سازی

حسن بان با برشمردن مزایای گسترش حریم شهری گفت: وقتی حریم شهرها را گسترش دهیم و در اطراف شهرها یک الی چند حلقه کمربندی اضافه کنیم، زمین‌های بیشتری به بخش مسکونی تخصیص داده می‌شود. این افزایش عرضه علاوه بر شکستن انحصار زمین به کاهش قیمت زمین در داخل حلقه کمربندی شهرها می‌انجامد. همچنین ساخت شهرک‌های ویلایی در اطراف شهرهای بزرگ باعث می‌شود که جمعیت پخش شود و از تراکم جمعیت جلوگیری کنیم. حتی برخی کارشناسان معتقدند که ما به اندازه کافی مسکن داریم اما توزیع جمعیت در آنها به درستی صورت نگرفته است. از طریق ساخت شهرک‌های ویلایی می‌توانیم به بازتوزیع جمعیت بپردازیم.

دبیر کمیته موسسین بورس املاک ایران در ادامه افزود: علاوه بر زمین یکی دیگر از مسائلی که باید برایش چاره‌اندیشی کنیم، هزینه‌های ساخت و ساز است. از آنجایی که ممکن است حتی خانوارها توان بازپرداخت تسهیلات بانکی را نداشته باشند. لازم است که دولت حمایت‌های حداکثری از خانواده‌ها در زمینه تسهیلات ساخت و ساز داشته باشد.

بان تاکید داشت: مثلا دولت باید از محل اماکن اداری و تجاری شهرک‌های جدید شامل مغازه‌ها، نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به مدت بیست سال اصل و سود وام‌هایی را که بانک‌ها به خانواده‌ها برای ساخت و ساز داده‌اند، تضمین کند. حتی دولت می‌تواند به خرید بخش فرسوده در تهران بپردازد و آنها را به بخش‌های تجاری تبدیل کند و از سود حاصل از این کار در راستای افقی‌سازی مسکن استفاده کند.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.