۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۳۴۷ ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمدطاهر رحیمی
۱

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه اعتبار زدایی از معاملات غیررسمی را «مصلحت قطعی» کشور دانستند. مهمترین اثر مخرب «معاملات غیررسمی» مثل معامله قولنامه‌ای، سلب امکان رصد «جریان پول، سرمایه و کالا» است. فساد، معاملات همزمان روی یک دارایی، زمین‌خواری‌های گسترده، توسعه اقتصاد زیرزمینی، پولشویی و در نهایت، خروج سرمایه از اقتصاد بخش حقیقی کشور به سمت سفته‌بازی‌های نامولد نتایج شرایط فعلی بوده که گام اول رفع آن، اعتبارزدایی از اسناد عادی و معاملات غیررسمی است.

مسیر اقتصاد/ رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با اشاره به اینکه اعتبارزدایی از معاملات غیررسمی مصلحت قطعی کشور و نظام است، افزودند: معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول از منشاءهای بزرگ فساد است و باید از اینگونه معاملات سلب اعتبار شود و اگر هم از دیدگاه شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایرادی وجود دارد، مصلحت قطعی کشور و نظام، تصویب نهایی این قانون است.

تورم بدترین نتیجه اعتبار اسناد غیررسمی و ولنگاری گردش پول و سرمایه 

مهمترین اثر مخرب «معاملات غیررسمی» مثل معامله قولنامه‌ای، سلب امکان رصد «جریان پول؛ سرمایه و کالا» است که افزایش مداوم سرعت گردش پول در بازار دارایی‌ها از جمله زمین و مسکن و رشد مداوم قیمت در این بازارها را نتیجه می‌دهد.

در شرایط سلب ابزارهای حکمرانی پولی و مالی و در نتیجه گردش شتابان پول، رشد نقدینگی هر چقدر هم کم باشد باز هم تلاطم بازار دارایی‌ها گریزناپذیر است. بدیهی است چنین شرایطی، کالای مصرفی چون ملک را به کالای سرمایه‌ای و وسیله‌ای برای ذخیره‌ ارزش و در نهایت به «لنگر انتظارات تورمی» تبدیل می‌کند.

بنابراین تورم بدترین نتیجه معتبر بودن اسناد غیررسمی و ولنگاری گردش پول و سرمایه ناشی از آن است. علاوه بر تورم، عدم امکان اجرای ابزارهای تنظیم‌گر مالی چون مالیات بر سوداگری به دلیل فقدان شفافیت از دیگر نتایج معتبر بودن اسناد عادی و معاملات غیررسمی است.

چرا اعتبار زدایی از معاملات غیررسمی «مصلحت قطعی» کشور است؟

افزایش تقاضای پول (رشد مخرب نقدینگی) و کژمنشی (Moral Hazard) مشتریان بانکی و تسهیلات‌گیرندگان برای سفته‌بازی در بازار دارایی‌ها از جمله زمین و مسکن از دیگر نتایج مخرب معتبر بودن اسناد عادی و غیررسمی است.

کژگزینی بانک‌ها (Adverse Selection) در اعطای تسهیلات به شرکت‌های تابعه و توسعه فعالیت‌های سفته‌بازانه بانک‌ها در بازار مسکن برای جا نماندن از سود حاصل از گردش پول‌های کلان در بازار که در شرایط سلب ابزارهای حکمرانی پولی و مالی رخ‌داده، اثر مخرب دیگر معتبر بودن معاملات غیررسمی است.

فساد، معاملات همزمان روی یک دارایی، زمین‌خواری‌های گسترده، توسعه اقتصاد زیرزمینی، پولشویی و در مجموع خروج سرمایه از اقتصاد بخش حقیقی کشور به سمت سفته‌بازی‌های نامولد نتایج نامناسبی است که رفع آن جز با اعتبارزدایی از اسناد عادی و قولنامه‌ای و معاملات غیررسمی میسر نمی‌شود.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. همون طور که مالیات بر عایدی سرمایه را مجمع نابود کرد اینو هم نابود می کنه انجام نمی ده شفافیت هم که به فنا رفت اساسا مجمع اونجاست که هیچ گونه اصلاحی صورت نگیره تمام

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.