۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۳۲۱ ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: مسکن
۰

میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به عدم اجرای قانون جهش تولید مسکن مبنی بر تخصیص اعتبار ۲۰ درصدی شبکه بانکی به حوزه مسکن گفت: بانک مرکزی از نبود منابع برای تخصیص اعتبار به حوزه مسکن سخن ‌‌می‌گوید در حالی که بخش بزرگی از تسهیلات شبکه بانکی به شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها و ارائه وام با نرخ ترجیحی به کارکنان بانک‌ها اختصاص می‌یابد.

عدم تخصیص اعتبار بانک‌‌ها به تامین مالی حوزه مسکن، افزایش قیمت مسکن به واسطه کاهش ساخت و ساز و رکود در این حوزه موجب ناامیدی مردم نسبت به خرید مسکن شده است‌. در این راستا حجت الاسلام میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به تعویق تسهیلات مسکن به مردم توسط بانک‌‌ها در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مجلس شورای اسلا‌‌می‌ باید نسبت به گمانه زنی‌‌ها مبنی بر اختصاص تسهیلات بانک‌ها به پروژه‌‌های مالی یا کارکنان آن‌ها اقدام کند.

«اختصاص زمین» یکی از راهکارهای افزایش ساخت و ساز مسکن

وی در ادامه افزود: مشکلات حوزه مسکن با وجود تلاش مجلس و دولت همچنان وجود دارد و شرایط را برای مردم سخت کرده است. افزایش قیمت مسکن، موجب شده که مردم امیدی برای خانه‌دار شدن نداشته باشند؛ این در حالی است که ما هر روز شاهد افزایش قیمت اجاره خانه‌‌ها هستیم. متاسفانه صاحب‌خانه‌‌ها نیز حاضر به اجرای قانون افزایش اجاره بهای ۲۵ درصدی نیستند. لذا باید اقدا‌‌می‌ جهادی در راستای حل مشکل انجام شود.

میرتاج‌الدینی اجرای قانون جهش تولید مسکن را برای خانه‌دار شدن مردم ضروری ‌‌دانست و اضافه کرد: اختصاص زمین به مردم نیز از ضروریات حل این بحران است. دولت گذشته در خصوص اختصاص زمین کم کاری کرد و شرایط فعلی را برای مردم ایجاد کرد. طبیعتا اختصاص زمین ‌‌می‌توانست ساخت و سازها را افزایش دهد و قیمت مسکن را در حد متعادلی نگه دارد اما در این خصوص دولت گذشته اقدام درخوری انجام نداد که نتیجه‌اش نیز ساخت مسکن با ضریب کم بود و به همین دلیل تقاضا در قبال عرضه افزایش پیدا کرد. اکنون طوری باید برنامه‌ریزی شود که شاهد افزایش عرضه مسکن در کشورمان باشیم تا از این طریق تورم قیمت مسکن رفع شود.

عدم تحقق تخصیص اعتبار ۲۰ درصدی شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات ساخت

این نماینده مردم تبریز در مجلس به لزوم تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به بخش ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی از نبود منابع برای تخصیص اعتبار به حوزه مسکن سخن ‌‌می‌گوید اما این در حالی است که بخش بزرگی از تسهیلات شبکه بانکی به شرکت‌های زیرمجموعه خود و همچنین وام بانکی با نرخ ترجیحی به کارکنان بانک‌ها اختصاص می‌یابد و در این بخش کمبود یا نبود منابع وجود ندارد.

وی افزود: ما در مجلس شورای اسلا‌‌می‌تخصیص اعتبار ۲۰ درصدی شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات ساخت را در قانون جهش تولید مسکن تصویب کردیم که این رقم از ابتدا تخصیص پیدا نکرد و در حال حاضر به عدد بسیار ناچیزی رسیده است و واقعیت آن است که این میزان نیز تحقق پیدا نمی‌کند.

وی در واکنش به تخصیص اعتبارات بانک‌ها به کارکنان و ابرپروژه‌‌ها گفت: صحبت‌‌هایی در این خصوص مطرح  و حتی بصورت موردی تخلفاتی به ما اطلاع داده ‌‌می‌شود. لذا مجلس شورای اسلا‌‌می‌ باید بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات در حوزه مسکن را آغاز کند و نتیجه را در صحن علنی مطرح کند. برای تحقق وعده دولت جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال‌، باید واگذاری زمین در جهت شکست انحصار زمین و تخصیص اعتبارات بانکی و عدم سخت‌گیری در این خصوص به طور جد پیگیری شود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.