۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۲۱ ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ دسته: انرژی
۰

بهرام‌نیا، تمام دلایل را به نفع نگهداری از کارت سوخت دانست و افزود: به دلیل قیمت کمتر بنزین ایران نسبت به همسایگان که قاچاق را اجتناب ناپذیر می کند، کارت سوخت باید باقی بماند.

حسن بهرام نیا نماینده نهاوند و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد نظر کمیسیون انرژی را باقی ماندن کارت‌های سوخت اعلام کرد و به نتایج مضر حذف کارت سوخت اشاره کرد.

این نماینده مجلس کارت سوخت را فی‌نفسه عامل بازدارنده هرگونه قاچاق سازمان‌یافته نفت، فرآورده‌های نفتی و بنزین دانسته و تصریح کرد: سامانه‌های هوشمندی  که در جایگاه‌های سوخت‌گیری نصب است، ورود و خروج هر نوع وسیله نقلیه بارگیری و خروج کانتینرها را ثبت و ضبط می‌کند و مانع از قاچاق سازمان‌یافته نفت و بنزین می‌شود .

وی در ادامه گفت: در کشورهای همسایه ما مثل پاکستان، عراق وافغانستان قیمت هر لیتر بنزین به ترتیب ۱۷۰۰، ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد درصورتی‌که ما همین بنزین را ۱۰۰۰ تومان می‌فروشیم. همچنین در کشور ترکیه از مصرف‌کننده ۴۰۰۰  تومان برای هر لیتر بنزین دریافت می‌شود. به همین دلیل سود هنگفت قاچاق بنزین، به‌راحتی زمینه را برای قاچاق سوخت و بنزین فراهم می‌کند.

بهرام نیا با اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور، خاطرنشان کرد: در سال ۹۱، ۲ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم  ولی امروز میزان واردات بنزین به مرز ۱۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.

بهرام نیا با بیان اینکه زمانی ما می‌توانیم بگوییم به کارت سوخت نیاز نداریم که قیمت نفت یکسان باشد، گفت: الآن اگر قیمت نفت روزی به ۱۰۰ دلار برسد به همان نسبت بنزین و فرآورده‌های حاصل از آن افزایش پیدا می‌کند آن زمان چه کسی می‌تواند به‌جز کارت سوخت مصرف بنزین و گازوییل را کنترل کند.

وی در بیان عوامل دیگر مطرح در نگهداری کارت سوخت، گفت: بنابر گفته‌های مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، هر لیتر بنزین وارداتی برای دولت ۱۴۰۰ تومان آب می‌خورد. با توجه به این مطلب بنزین را ۱۴۰۰ تومان به کشور وارد می‌کنیم و از اینجا به‌وسیله یک سری قاچاقچی از کشور خارج می‌شود.

نماینده نهاوند تصریح کرد: این‌ها عواملی است که وزارت نفت می‌تواند به‌جای حذف کارت سوخت به‌ وسیله آن این مشکلات را مدیریت کند. از طرفی کارت‌های سوخت می‌تواند اطلاعات و آگاهی‌های خوبی در اختیار وزارت نفت قرار بدهد و وزارت نفت هم می‌تواند همین اطلاعات را به دستگاه‌های متقاضی این اطلاعات به‌صورت رایگان یا گرفتن مبلغی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

بهرام نیا با تاکید بر اینکه وزارت نفت نیز اعلام کرده که اگر بخواهیم کارت‌های سوخت را از بین ببریم ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: چرا این مبلغ را صرف هزینه نگهداری کارت برای مدیریت مصرف و مدیریت قاچاق  نکنیم .

عضو کمیسیون انرژی با بیان موردی از افزایش قاچاق بنزین در شرق کشور پس از حذف سهمیه‌بندی بنزین و یکسان‌سازی قیمت بنزین گفت: برای اینکه جلوی قاچاق کنترل شود به‌ناچار از سیستم کدینگ استفاده شد.

وی در پایان گفت : از بین بردن کارت سوخت به جز اینکه به قاچاق سازمان‌یافته بنزین و فرآورده‌های نفتی کمک می‌کند هیچ سود و منفعتی برای کشور ندارد که از مصادیق آن به گازوییل می‌توان اشاره کرد که اگر کارت‌های سوخت آن را مدیریت نمی‌کرد ما مشاهده می‌کردیم که چقدر وضعیت گازوییل نابسامان می‌شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.