۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۰۸۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: مالیات
۰

اقبال شاکری نماینده مجلس با تاکید بر اخذ عادلانه مالیات با اتکا بر اطلاعات سامانه مودیان افزود: باید با فراریان مالیاتی و متخلفین برخورد قاطع صورت گیرد و هر نوع پرداخت غیر از کارتخوان الکترونیک، پیگیری قانونی شود و این گونه نباشد که کارگر و کارمند مالیات واقعی خود را بپردازند ولی مشاغل خاص با درآمدهای کلان از مالیات فرار کنند.

یکی از منابع اصلی و پایدار بودجه درآمدهای مالیاتی هستند. با این وجود نظام مالیات‌ستانی فعلی فاقد کارآمدی و کارایی لازم است. در این راستا اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: یکی از راه‌های مهار تورم و افزایش درآمدهای پایدار مالیاتی، اصلاح نظام مالیات‌ستانی است.

سامانه مودیان یکی از راهکارهای اخذ عادلانه‌تر مالیات و کاهش فرار مالیاتی

شاکری رویکرد اصلی مالیات‌ستانی را مبتنی بر مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق سامانه مودیان مالیاتی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص دانست و افزود: در سال ۱۴۰۱ بر همگان ثابت شد که اگر نظام مالیات‌ستانی هوشمندانه و فناورانه باشد، درآمدهای پایدار دولت به شدت افزایش خواهد یافت و قشر فعال در تولید و اقشار ضعیف‌تر جامعه متحمل بی‌عدالتی و فشار ناشی از پرداخت مالیات بالا نخواهند بود.

شاکری در ادامه گفت: به عقیده‌ی من همین مسیر را باید ادامه داد تا بتوان تمام مجاری درآمدهای مالیاتی حاصل از کسب و کارها در کشور را رصد کرد. در این صورت آمار و ارقام فراریان مالیاتی به حداقل خواهد رسید و در پی آن ناترازی بودجه کاهش خواهد یافت.

این نماینده مجلس ضمن تایید راهکار مورد توجه کمیسیون صنعت، کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه، افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای اخذ عادلانه‌تر مالیات و کاهش فراریان مالیاتی و افزایش اطلاعات و شفافیت اقتصادی درکشور، راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی عنوان شده است که خوشبختانه کمیسیون‌های نامبرده با جدیت در رابطه با راه‌اندازی این سامانه در حال فعالیت و پیگیری هستند و امید است هرچه زودتر تکمیل شود.

تصویب پایه‌های جدید مالیاتی به عادلانه‌تر شدن مالیات‌ستانی کمک می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس طراحی مالیات‌های جدید را از دیگر راه‌های مؤثر در اخذ عادلانه‌تر مالیات دانست و افزود: مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر معاملات مکرر مسکن و مالیات بر زمین‌های توقیف شده، مالیات‌هایی هستند که ما را در این مسیر یاری می‌دهند.

شاکری گفت: چند روزی است برای مدیریت اجاره‌بهای ساختمان‌های مسکونی طرح جدیدی در مجلس تحت عنوان مالیات بر ساختمان‌هایی که از سطح ارزش بالاتری برخوردارند، در حال بررسی است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که سامانه املاک و اسکان تکمیل و اطلاعات آن توسط مردم کامل شود. قطعا بخش عظیمی از مالیات از محل این طرح‌های جدید به درآمدهای پایدار کشور اضافه خواهد شد.

مشاغل خاص با درآمدهای کلان نیز باید مانند کارگران و کارمندان مالیات دهند

وی در پی انتقاد به عملکرد متخلفین و فراریان مالیاتی اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی وظیفه خود را انجام داده است اما در مقابل این اعمال، مقاومت وجود دارد و لازم است با متخلفین برخورد قاطع صورت گیرد. دیگر مماشات جایز نیست و می‌توان با تعریف جرایم سنگین و لغو مجوزهایشان، با آنان برخورد کرد و با هر نوع پرداخت غیر از کارتخوان الکترونیک، پیگیری قانونی شود. نباید کارگر و کارمند مالیات واقعی خود را بپردازند ولی مشاغل خاص با درآمدهای کلان از مالیات فرار کنند.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: امید است هرچه زودتر تمام سامانه‌‌هایی که منافذ فرار از پرداخت مالیات را می‌بندند، کامل شوند و تا جایی که مطمئن شویم از هیچ اطلاعاتی بی‌اطلاع نیستیم، توسعه پیدا کنند و گسترش یابند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.