۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۷۵۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بریتانیا و آمریکا با امضای توافق تجاری در قالب پیمان آتلانتیک در موضوعاتی نظیر ارتقا سطح روابط تجاری، سرمایه‌گذاری در بهره‌برداری از معادن و ارتقای زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای به دنبال رشد تجارت و دیپلماسی بین دو کشور هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد بریتانیا و آمریکا روز پنجشنبه از بیانیه آتلانتیک برای همکاری بیشتر در زمینه رفع چالش‌های اقتصادی در موضوعاتی مانند انرژی هسته‌ای، مواد معدنی حیاتی و هوش مصنوعی رونمایی کردند. در بیانیه مشترک، این توافق تجاری منحصر به فرد خوانده شده و در پوشش طیف گسترده‌ای از روابط اقتصادی، فناوری، و تجاری دو کشور تعریف شده است. دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا گفت که بر اساس این توافق تجاری، آمریکا و بریتانیا زنجیره ارزش تولید خود را تقویت می‌کنند، فناوری‌های آینده را توسعه می‌دهند و در صنایع یکدیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مفاد پیمان دوجانبه آمریکا و بریتانیا

سوناک و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همچنین توافق کردند که یک مشارکت جدید هسته‌ای غیرنظامی را به عنوان بخشی از همکاری انرژی پاک خود راه‌اندازی کنند که شامل ایجاد زیرساخت‌های جدید در بلندمدت و کاهش اتکا به سوخت وارداتی روسیه خواهد بود.

دو کشور همچنین توافق کردند که برای اطمینان از توسعه ایمن فناوری AU، با شروع میزبانی بریتانیا در اواخر سال جاری، با یکدیگر همکاری کنند. بایدن در کنفرانس خبری مشترک با سوناک در واشنگتن گفت که آمریکا به دنبال کمک به بریتانیا برای رهبری یک رویکرد مشترک در مورد ایمنی و مقررات هوش مصنوعی است.

سیاست‌‎های سرمایه‌گذاری بریتانیا در آمریکا

دو کشور همچنین مذاکراتی را در مورد توافق تجاری مهم پیرامون مواد معدنی آغاز خواهند کرد که به برخی از شرکت‌های بریتانیایی اجازه می‌دهد به معافیت‌های مالیاتی موجود بر اساس سیاست کاهش تورم آمریکا دسترسی داشته باشند. همچنین این بیانیه شامل تعهد اصولی بین بریتانیا و آمریکا بود و مرکز داده‌ای که انتقال آزادانه اطلاعات را برای کسب‌وکارهای بریتانیایی بدون تشریفات اداری به سازمان‌های آمریکایی را آسان‌تر می‌کند نیز افتتاح گردید.

گسترش تجارت دوجانبه با محوریت صنایع معدنی

بر اساس این بیانیه، مواد معدنی مانند لیتیوم، نیکل، کبالت، گرافیت و منگنز برای باتری‌های خودروهای الکتریکی، گوشی‌های هوشمند و پنل‌های خورشیدی توسط یک شرکت چندملیتی مستقر در نیویورک اکتشاف و سرمایه‌گذاری خواهد شد. بر اساس اعلامیه آتلانتیک، بریتانیا و آمریکا همچنین در زمینه فناوری ارتباطات از جمله ۶G و فناور‌ی‌های کوانتومی همکاری خواهند کرد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.