۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۱۵۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین دومین شریک بزرگ تجاری ترکیه با حجم تجارت بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در ۵ سال گذشته است. این دو کشور برای تسهیل تجارت به استفاده از ارزهای محلی به جای دلار روی آورده‌اند. توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه جاده ابریشم و گردشگری از موارد زیرساختی در دست اقدام چین و ترکیه در روابط بین دو کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد روابط ترکیه و چین در چارچوب هر چه مستحکم‌تر کردن روابط اقتصادی، رو به گسترش است. ترکیه در حال حاضر، بیشترین کالا و محصولات مورد نیازش را از چین وارد می‌کند. به همین دلیل، بدون شک ترکیه، یکی از مهمترین و بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین محسوب می‌شود. بر اساس گزارش وزارت خارجه ترکیه، چین دومین شریک تجاری این کشور است. حجم تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۲۱ به حدود ۳۵.۹ میلیارد دلار رسید.

مهمترین محصولات صادراتی ترکیه به چین عبارت است از: سنگ معدن بورات طبیعی، سنگ مرمر، تراورتن، آهن، کروم، سرب، روی، مس، اکسیدهای بور و اسیدهای بوریک. البته در سال‌های اخیر، صادرات محصولات کشاورزی و دامی نیز افزایش یافته است. به عنوان مثال: صادرات گوشت سفید در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۵۳ درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت که ارزشی معادل ۶۱ میلیون دلار، برای ترکیه به همراه داشت.

در مقابل این کشور کالاهایی مانند: وسایل صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه، شبکه‌های بی‌سیم، ماشین آلات، ابزارهای پردازش خودکار داده‌ها و مبدل‌ها و همچنین کمپرسور از چین وارد می‌کند. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹، یک قرارداد سوآپ ارز دوجانبه بین CBRT و بانک مرکزی جمهوری خلق چین امضا شد که هدف از آن، تسهیل تجارت بین دو کشور با استفاده از ارزهای محلی به جای دلار است.

سرمایه‌گذاری تجاری بین ترکیه و چین

حجم تجارت بین دو کشور در پنج سال گذشته ۱۰۰ میلیارد دلار شده است. در این مدت، نرخ سرمایه‌گذاری چین در ترکیه، ۱۲۰ درصد رشد یافته و به رقم چهار میلیارد دلار رسیده است. مهمترین بخش‌هایی که چین در پنج سال گذشته در آن سرمایه‌گذاری کرده است شامل: توسعه خطوط مخابراتی، زیرساختی، دامپروری، بانکی و مالی، انرژی، حمل و نقل و معدن بوده است.  احداث «تونل اوراسیا»، «فرودگاه استانبول»، «پل چاناک ‌قلعه» و «پل یاووز سلطان سلیم» بخشی از زیرساخت‌های توسعه یافته ترکیه به کمک چین است.

در حال حاضر، بیش از یک‌هزار شرکت چینی در ترکیه فعالیت می‌کنند. بانک چین و ICBC ترکیه از جمله سرمایه‌گذاران پیشرو در بخش بانکداری و مالی ترکیه هستند. همچنین شرکت‌های چینی سازنده گوشی‌های هوشمند شیائومی، اوپو و ویوو از جمله شرکت‌های مهم سرمایه‌گذار در ترکیه به شمار می‌آیند.

اهمیت طرح توسعه جاده ابریشم برای چین

ترکیه با توجه به موقعیت استراتژیکی که در آسیا، اروپا و همچنین شمال آفریقا دارد، از جمله کشورهایی است که از طرح توسعه جاده ابریشم حمایت می‌کند. چین، ترکیه را دروازه خاورمیانه، شمال و مرکز آفریقا می‌داند. به همین دلیل، در پنج سال گذشته، سرمایه‌گذاری زیادی در بخش توسعه کمربند جاده ابریشم که بخشی از آن از ترکیه عبور می‌کند، انجام داده است. در مقابل ترکیه نیز در این مدت همکاری گسترده‌ای با چین داشته است.

‌در این راستا، از سال ۲۰۱۵ قراردادهای دوجانبه‌ای بین دو کشور به امضا رسید، تا اینکه پروژه «کریدور میانی» توسط ترکیه مطرح شد و مورد استقبال چین قرار گرفت. از سال ۲۰۲۰ بخشی از کالاهای مورد نیاز از مسیر راه آهن باکو- تفلیس- قارص به‌عنوان بخشی از پروژه کریدور میانی، به چین صادر شد و اهمیت این مسیر را بیش از پیش نمایان ساخت.

توسعه روابط در حوزه گردشگری، از دیگر بخش‌هایی است که در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای بوده است. سال ۲۰۱۸ در چین به‌عنوان سال گردشگری ترکیه اعلام شد. چشم انداز دو کشور در این حوزه، سفر بیش از یک میلیون چینی به شهرهای مختلف ترکیه بود. هدفی که اگرچه به دلیل شیوع کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با کندی دنبال شد، اما به نظر می‌رسد با عبور از این همه‌گیری جهانی، سال به سال گردشگر چینی بیشتری در حال سفر به ترکیه است.

منبع: ترکیش گود

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.