۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۱۷۲۶ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ دسته: پول و بانک، شفافیت تسهیلات بانکی
۰

مجلس شورای اسلامی در یک مصوبه مترقی در قوانین بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بانک مرکزی را ملزم کرد تا اطلاعات تسهیلات کلان و تسهیلات اشخاص مرتبط شبکه بانکی را با جزئیات مشخص و به صورت فصلی در تارنمای خود منتشر کند. بر اساس اطلاعات تسهیلات منتشر شده منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱،مجموعه‌های میدکو، بنیاد تعاون ناجا، توسعه بین‌الملل ایران مال، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش انرژی پاسارگاد بزرگ‌ترین تسهیلات‌ گیرندگان شبکه بانکی هستند.

مسیر اقتصاد/ طبق تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۲، بانک‌ مرکزی موظف است تسهیلات کلان و تسهیلات اشخاص مرتبط پرداخت شده شبکه بانکی را به تفکیک هر یک از اشخاص با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط یا ذی‌نفع واحد)، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوک‌الوصول)، نوع و میزان وثیقه دریافت شده، بر تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار داده و به‌صورت «فصلی» به‌روزرسانی نماید. بر همین اساس، اطلاعات بزرگ‌ترین تسهیلات‌ گیرندگان از مجموع داده‌های مربوط به تسهیلات و تعهدات اعطا شده به هر ذینفع واحد، قابل احصا است.

باتوجه به اطلاعات تجمیعی از ۴ دوره انتشار داده‌های تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ و با درنظر گرفتن عدم بروزرسانی اطلاعات توسط تعدادی از بانک‌ها، اطلاعات بزرگ‌ترین تسهیلات‌ گیرندگان شبکه بانکی به شرح نمودار فوق است.

باید به این نکته توجه داشت که میزان تسهیلات و تعهدات پرداختی به هر ذی‌نفع واحد، به خودی خود نشان‌دهنده عملکرد مثبت یا منفی یک شرکت نیست بلکه عملکرد هر بنگاه در این خصوص باید به نسبت اندازه شرکت، حجم ترازنامه، نوع پروژه‌های در حال توسعه، نوع و ساختار صنعت، هزینه تحریمی صنعت و… اندازه‌گیری شود. همچنین ذکر این نکته قابل توجه است که تسهیلات فوق ذیل بخش تسهیلات جاری بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار می‌گیرد و اطلاعات فوق، نشان دهنده تسهیلات معوق و بدهی‌های مشکوک‌ الوصول شرکت‌ها نیست.

طبق اطلاعات موجود، شرکت‌ها و مجموعه‌هایی همچون میدکو، بنیاد تعاون ناجا، توسعه بین‌الملل ایران مال، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش انرژی پاسارگاد بیش‌ترین تسهیلات را از شبکه بانکی دریافت کرده‌اند. همچنین از میان این شرکت‌ها بخش قابل توجهی از تسهیلات دریافتی توسط بنیاد تعاون ناجا و مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران، در سرفصل تسهیلات غیرجاری قرار گرفته و به اصطلاح معوق شده است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.