۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۶ ۰۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲ دسته: حمل و نقل
۰

پیشنهاد می‌شود به عنوان اقدامی عملی، دولت هرچه سریعتر زمینه‌های لازم جهت راه‌اندازی محور ترانزیت بار چابهار به سرخس به دو شکل ریلی و جاده‌ای را فراهم آورد.

مسیر اقتصاد/ بندر چابهار یکی از ۱۴ نقطه استراتژیک جهان و تنها بندر مهمی است که خارج از تنگه هرمز و خلیج‌فارس، به آب‌های بین‌المللی متصل است. این موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، فرصتی مناسب برای توسعه فیزیکی این بندر و اتصال آن به محورهای ترانزیتی ایجاد کرده است.

لازمه اصلی استفاده از این فرصت، راه‌اندازی محور ترانزیت بار چابهار به سرخس با عبور از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی است. این محور ضمن اتصال کشورهای حوزه CIS به اقیانوس هند و آب‌های آزاد، به مسیری ارزان و سریع برای دستیابی هند، روسیه و کشورهای آسیای میانه به بازارهای هدفشان تبدیل می‌شود.

افزایش ترانزیت بار از این مسیر ضمن افزایش درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم ایران از محل جابجایی بار (حداقل ۲۰۰ دلار درآمد به ازای هر تن بار ترانزیتی که ۳ تا ۴ برابر درآمد حمل بار داخلی است)، منجر به تامین امنیت سرزمینی، تامین اشتغال پایدار و توسعه عمرانی و رونق اقتصادی مناطق مرزی می‌شود.

بنابراین پیشنهاد می‌شود به عنوان اقدامی عملی، دولت هرچه سریعتر زمینه‌های لازم جهت راه‌اندازی محور ترانزیت بار چابهار به سرخس به دو شکل ریلی و جاده‌ای را فراهم آورد.

اقدام پیشنهادی، در راستای دو اصل درونزایی و برونگرایی در اقتصاد مقاومتی است. هم موجب می گردد درآمدهای کشور مبتنی بر ظرفیت های داخلی افزایش یابد و هم موجب افزایش وابستگی دیگر کشورها می گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.