۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۵۱۹ ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

دولت بریتانیا با عاملیت سازمان هسته‌ای خود (GBN) و اختصاص بودجه به این نهاد دولتی درصدد توسعه زیر ساخت‌های صنعت هسته‌ای کشور است تا در افق ۲۰۵۰، ضمن تقویت امنیت انرژی داخلی، ۲۴ گیگاوات از کل برق مصرفی خود را با اتکا به انرژی هسته‌ای تامین نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت بریتانیا به وزیران مربوطه هشدار داده است که در زمینه توسعه پروژه‌های برق هسته‌ای تاخیری اتفاق نیفتد. هیئت وزیران برای راه اندازی و تجهیز یک ستاد دولتی مربوط به انرژی هسته‌ای جهت توسعه و تجهیز ناوگان جدید راکتورهای هسته‌ای تحت فشار است. این موضوع به عنوان یک اولویت فوری پس از تاخیرهای ناشی از اختلاف بودجه بین خزانه‌داری و وزارت بازرگانی اعلام شده است.

برنامه بریتانیا برای توسعه انرژی هسته‌ای به ظرفیت ۲۴ گیگاوات تا سال ۲۰۵۰

صنعت هسته‌ای در بریتانیا وضعیت مناسبی ندارد؛ زیرا به دلیل عدم توسعه توسط دولت‌های قبل و عدم ریسک پذیری بخش خصوصی، ظرفیت‌های افزایش تولید برق در بریتانیا مغفول مانده است.

رولز رویس به عنوان غول مهندسی بریتانیا، وستینگهاوس به عنوان گروه انرژی هسته‌ای ایالات متحده، اتحادیه کارگری پراسپکت و چندین نماینده فراحزبی در نامه‌ای به دولت خواستار توسعه آژانس GBN [۱] به عنوان یک نهاد دولتی برای بررسی و تجهیز رآکتورهای هسته‌ای شدند.

سال گذشته بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق، وعده ایجاد این سازمان جدید را داده بود و او پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین، هدف خود را برای رسیدن ظرفیت انرژی هسته‌ای بریتانیا به میزان ۲۴ گیگاوات تا سال ۲۰۵۰ تعیین کرد. این هدف برای تامین یک چهارم تقاضای برق پیش‌بینی‌شده بریتانیا و تقویت امنیت انرژی داخلی در نظر گرفته شده بود. بریتانیا در حال حاضر ۵.۸۸ گیگاوات ظرفیت هسته‌ای دارد.

دولت‌های متوالی در بریتانیا که به دوران دولت مارگارت تاچر در اواخر دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد، وعده ناوگان‌های مجهز و بزرگ نیروگاه‌های هسته‌ای جدید را داده‌اند، اما این جاه‌طلبی‌ها به دلیل هزینه‌ها و پیچیدگی‌های انرژی اتمی که اغلب شرکت‌های خصوصی را از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالقوه دور کرده است، محقق نشده است.

در نمودار بالا مشاهده می‌شود که برق بریتانیا در سال ۲۰۲۲ با استفاده از کدام نوع از انرژی‌ها تهیه و تولید شده است. انرژی هسته‌ای سهم ۱۵.۵ درصدی در تولید برق بریتانیا در سال ۲۰۲۲ داشته است.

خطر استهلاک صنعت هسته‌ای بریتانیا

شرکت‌های انرژی هسته‌ای و اتحادیه‌های کارگری امیدوارند که GBN سرانجام ناوگان راکتورهای هسته‌ای جدید را راه‌اندازی کند؛ زیرا پنج نیروگاه هسته‌ای موجود بریتانیا که ۱۵.۵ درصد از نیاز برق کشور را در سال گذشته برآورده می‌کردند، به سرعت در حال مستهلک شدن هستند. چهار کارخانه از پنج کارخانه فعلی قرار است تا سال ۲۰۲۸ از مدار خارج شوند.

پارلمان بریتانیا در تکاپوی توسعه انرژی هسته‌ای 

یک نامه توسط شارلوت نیکولز، نماینده حزب کارگر در وارینگتون نورث امضا شد. مارک منزیس، نماینده محافظه کار و سیمون فل، نماینده حزب محافظه کار نیز این نامه را امضا کردند. در این نامه آمده است که همه رآکتورهای هسته‌ای موجود بریتانیا به جز یکی از آنها تا پایان دهه از مدار خارج می‌شوند و این ظرفیت باید جایگزین شود. آن‌ها تاکید کردند که برای تحقق این موضوع، باید تامین مالی توسعه ظرفیت هسته‌ای به طور کامل انجام شود.

پینوشت:

[۱] Great British Nuclear

منبع: فایننشیال تایمز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.