۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۹۴۱۵ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

آمریکا و کانادا توافق کردند که با تعیین کارگروهی ویژه، ظرفیت‌های انرژی هسته‌ای خود را در زمینه توسعه زنجیره‌های تامین سوخت هسته‌ای ایمن و راکتورهای کوچک مدولار افزایش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پس از دیدار با یکدیگر برای هماهنگی اقدامات دو کشور در جهت توسعه زنجیره‌های تامین سوخت هسته‌ای ایمن و قابل اعتماد متعهد شدند. هدف این دو کشور، تولید برق هسته‌ای برای رقابت با اروپا در آمریکای شمالی و شراکت برای افزایش اطمینان دسترسی به اورانیوم با غنای پایین است. در این راستا یک کارگروه یک ساله برای تسریع همکاری در زمینه فرصت‌های حیاتی انرژی پاک و زنجیره تامین راه اندازی خواهد شد.

بیانیه مشترک آمریکا و کانادا برای توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای

مقامات دو کشور آمریکا و کانادا، بیانیه مشترکی را در جریان سفر بایدن به کانادا در ۲۴ مارس صادر کردند که در آن تعهد خود را برای توسعه انرژی پاک در آمریکای شمالی و همچنین نحوه پیوستن کانادا به کنوانسیون استفاده بهینه از فناوری راکتورهای کوچک مدولار (FIRST) را مجدداً اعلام کردند.

کانادا همچنین اقدامات لازم را برای توسعه زنجیره‌های تامین سوخت هسته‌ای پایدار در آمریکای شمالی، توسعه زیر ساخت‌های اصلی تولید برق هسته‌ای و ایجاد مشارکت‌های گسترده‌ با متحدان و شرکای دیرینه، انجام خواهد داد. این اقدامات به افزایش اطمینان دسترسی به اورانیوم با غنای پایین کمک می‌کند.

ترودو در کنفرانس مطبوعاتی گفت: کارگروه ویژه تحول انرژی هسته‌ای کار روی انرژی و فناوری پاک، از جمله مقاوم سازی، تقویت خودروهای الکتریکی و زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی را تسریع خواهد کرد. البته، او به این نکته هم اشاره کرد که این رویکرد یکپارچه به معنای ایجاد مشاغل برای کارگران در دو کشور است و رشد اقتصادی جمعی ما را قوی‌تر و انعطاف پذیرتر می‌کند.

حمایت از کشورهای در حال توسعه انرژی هسته‌ای

برنامه توسعه فناوری رآکتورهای مِدولار توسط وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۱ به منظور حمایت از کشورهای متحد در حال توسعه برنامه‌های انرژی هسته‌ای برای حمایت از اهداف انرژی پاک، تحت بالاترین استانداردهای بین المللی برای ایمنی هسته‌ای، امنیت و مدیریت زباله راه اندازی شد.

این برنامه از رویکرد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به عنوان پایه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت از امنیت هسته‌ای استفاده می‌کند و همچنین وزارت امور خارجه آمریکا ۵.۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اولیه را برای حمایت از پروژه‌های توسعه فناوری رآکتورهای مِدولار متعهد شده است.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.