۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۵ ۰۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸ دسته: مسکن
۰

به عنوان اقدامی عملی در جهت خروج بخش مسکن از رکود پیشنهاد می شود دولت از طریق وزارت مسکن و بانک های عامل، این سیاست را به وسیله منابع موجود نظام بانکی با اعطای وام ساخت یا تکمیل واحدهای نیم ساخته به تولیدکننده و دریافت بازپرداخت وام از خریدار اجرایی کرده و زمینه خروج این بخش از رکود را فراهم آورد.

مسیر اقتصاد/ صنعت مسکن به عنوان لوکوموتیو اقتصاد، سهم به سزایی در پیشرفت درونزای کشور دارد. سرمایه گذاری در مسکن بیش از ۱۱۰ صنعت دیگر را فعال می کند؛ همچنین که مسکن دومین صنعت اشتغالزای کشور پس از کشاورزی می باشد که به ازای هر ۱۰۰ متر مربع زیربنای مسکونی تولید شده، حدود ۱٫۵ شغل مستقیم و ۱ شغل غیرمستقیم در طی یک سال ایجاد می کند. برآوردها از تقاضای مسکن زوجین و بافت های فرسوده ای که نیاز به نوسازی دارند نشان می‌دهد که کشور طی ۱۰ سال آینده به ۲۰ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد؛ در نتیجه سالانه حداقل ۲ میلیون واحد تقاضای مسکن در سطح کشور خواهد بود. با توجه به شرایط فعلی که رکود سنگینی بر این بخش اقتصادی حاکم شده است، سیاست تحریک همزمان عرضه و تقاضای مسکن در خروج این بخش از رکود موثر است؛ این سیاست همزمان با افزایش قدرت خرید خانوار، عرضه مسکن را نیز افزایش می دهد.

بنابراین به عنوان اقدامی عملی در جهت خروج بخش مسکن از رکود پیشنهاد می شود دولت از طریق وزارت مسکن و بانک های عامل، این سیاست را به وسیله منابع موجود نظام بانکی با اعطای وام ساخت یا تکمیل واحدهای نیم ساخته به تولیدکننده و دریافت بازپرداخت وام از خریدار اجرایی کرده و زمینه خروج این بخش از رکود را فراهم آورد. با این اقدام، ابتدا عرضه و سپس تقاضا تحریک شده و همزمان با ایجاد قدرت خرید برای خریدار، تولید و عرضه مسکن نیز افزایش می یابد و در نتیجه، منجر به رونق غیرتورمی می شود.

این سیاست در راستای اولین اقدام پیشنهادی رهبر انقلاب در ابتدای سال ۱۳۹۵ در سخنرانی حرم مطهر رضوی می باشد. ایشان در این زمینه فرمودند: بعضی از فعّالیتهای اقتصادی در کشور اولویت دارد، اهمّیت دارد، مثل مادر میماند و از آن، بابهای متعدّد اقتصادی و تولیدی گشوده میشود؛ روی آنها بایست تمرکز کنند؛ آنها را باید شناسایی کنند و نقشه‌ی راه را مشخّص کنند و تکلیف همه را معلوم بکنند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.