۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۵۲۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: مصطفی سلیمی مفرد
۰

بانک اسلامی قطر در راستای توسعه خدمات پرداخت الکترونیک اقدام به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت (UPI) چین کرده است. باتوجه به برگزاری چند رویداد بزرگ ورزشی در سال آینده، این بانک قطری به منظور تسهیل شرایط ورود اتباع خارجی و پرداخت آسان هزینه‌های بازدیدکنندگان در این کشور، زیرساخت‌های پرداخت خرد بانکی خود را به شبکه پرداخت کارتی (UPI) متصل می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک اسلامی قطر [۱] (QIB) که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد، اولین و بزرگترین موسسه مالی اسلامی در کشور قطر است. خدمات بانکی ارائه شده توسط این موسسه مالی به وسیله یک هیأت دینی به منظور اطمینان از پیروی بانک از اصول بانکداری اسلامی، نظارت و کنترل می‌شود. بانک اسلامی قطر اخیراً تصمیم به اتصال شبکه پرداخت خرد خود به سیستم پرداخت کارتی «Union Pay» چین گرفته است.

مشارکت چین و قطر با اتصال شبکه پرداخت خرد

بانک اسلامی قطر به عنوان یک موسسه مالی پیشرو در ارائه خدمات الکترونیک در کشور قطر همکاری خود با شرکت (Union Pay International) چین، یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت خرد در جهان را اعلام کرد. بر این اساس دارندگان کارت‌های چینی «Union Pay» می‌توانند از تمام دستگاه‌های POS و ATM داخل کشور قطر خدمات پرداخت از جمله دریافت یا برداشت وجه، انتقال وجه و مواردی از این قبیل را دریافت نمایند.

در همین راستا جیمز یانگ، مدیر کل جنوب غرب آسیا شرکت (UPI) اعلام کرد: «ما مفتخریم که از طریق همکاری با بانک اسلامی قطر، فرصت‌های پرداخت بهتر و راحت‌تری را برای دارندگان کارت‌های خود به‌ویژه بازدیدکنندگان از این کشور فراهم می‌کنیم. از طریق این سرمایه‌گذاری مشترک، ما به استراتژی خود در خصوص رسیدگی به کلیه تقاضاهای رو به رشد پرداخت‌های الکترونیک دارندگان کارت‌های بانکی «Union Pay» در سراسر جهان نزدیک شده‌ایم.»

تسهیل ورود خارجی‌ها با شبکه پرداخت خرد

با توجه به اینکه قطر در سال آینده میزبان چندین رویداد بزرگ ورزشی است، انتظار می‌رود بازدیدکنندگان زیادی از کشورهای مختلف جهان به ویژه شرق آسیا وارد این کشور شوند؛ بازدیدکنندگانی که غالباً از کارت‌های بانکی «Union Pay» به منظور پرداخت هزینه‌های خرد استفاده می‌کنند. بنابراین اتصال زیرساخت‌های پرداخت خرد قطر به یونیون پی چین سهم به‌سزایی در تسهیل شرایط ورود و اقامت بازدیدکنندگان از این کشور خواهد داشت. در حال حاضر «Union Pay» یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های پرداخت خرد جهان محسوب می‌شود که در بیش از ۱۸۰ کشور جهان مشغول ارائه خدمات پرداخت خرد به تجار، دانشجویان، گردشگران، بیماران و غیره می‌باشد.

توسعه خدمات پرداخت الکترونیک توسط QIB

بانک اسلامی قطر در سال‌های گذشته استراتژی توسعه خدمات پرداخت غیرنقدی را دنبال کرده است؛ مشارکت با شرکت (UPI) چین نیز گام‌ بلند این موسسه مالی به سمت استراتژی توسعه خدمات پرداخت الکترونیک می‌باشد.

در ماه گذشته نیز این بانک قطری اعلام کرد در راستای توسعه خدمات پرداخت الکترونیک و به منظور رفاه بیشتر دارندگان کارت‌های اعتباری، کیف پول سامسونگ را راه‌اندازی می‌کند. کیف پول سامسونگ یک پلتفرم مبتنی بر سرویس پرداخت با استفاده از تلفن همراه می‌باشد که به دارندگان کارت‌های اعتباری بانکی این امکان را می‌دهد تا در صورت استفاده از تلفن همراه سامسونگ، خدمات پرداخت موبایلی دریافت کنند. این کیف پول یک پلتفرم پرداخت موبایلی است که با نصب نرم‌افزار مربوط به آن، دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند در کیف پول خود وجوهی را ذخیره کرده و در مواقع نیاز بدون استفاده از کارت بانکی از آن بهره‌مند شوند.

پروژه‌های شرکت یونیون پی در اروپا

شرکت UPI در سایر نقاط جهان نیز پروژه‌های مشترکی در راستای توسعه شبکه پرداخت خرد راه‌اندازی کرده است. سرویس پرداخت خرد کارتی مبتنی بر QR Code با مشارکت شرکت UPI و شرکت پردازش پرداخت دیجیتال آلمان در دسامبر ۲۰۲۲ در اروپا عملیاتی شد. براساس این همکاری خدمات پرداخت مبتنی بر QR Code برای گردشگران چینی و سایر کاربران کارت‌های یونیون پی از سراسر جهان، در اروپا امکان‌پذیر شد.

پینوشت:

[۱] Qatar Islamic Bank

منابع:

پایگاه اطلاع‌رسانی بانک اسلامی قطر

The Paypers

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.