۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۹۳۴ ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

دولت کره جنوبی با ارائه سیاستی جدید در حوزه انرژی قصد دارد تا سال ۲۰۳۶ میلادی از طریق تداوم فعالیت ۱۲ رآکتور هسته‌ای موجود و احداث ۶ رآکتور جدید، سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق را به ۳۴.۶ درصد افزایش دهد. در حال حاضر این سهم در حدود ۲۷ درصد است و در سال‌های آتی انرژی هسته‌ای نقش اصلی را در جایگزینی کاهش تولید برق از نیروگاه‌های زغال سنگ ایفا خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد کره جنوبی درصدد افزایش سهم مورد انتظار انرژی هسته ای از تولید برق است. بر اساس آخرین طرح تصویب شده توسط وزارت تجارت، صنعت و انرژی این کشور آسیایی، انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۳۶ میلادی، ۳۴.۶ درصد از تولید برق کره جنوبی را به خود اختصاص می‌دهد؛ در حالیکه این سهم در سال ۲۰۲۱، ۲۷.۴ درصد بوده است. در ژوئیه سال گذشته، دولت سیاست انرژی جدیدی را ارائه کرد که هدف آن حفظ ۳۰ درصد سهم انرژی هسته‌ای از ترکیب انرژی کشور تا سال ۲۰۳۰ است. همچنین دولت در این سیاست جدید خواستار از سرگیری ساخت واحدهای ۳ و ۴ در نیروگاه هسته‌ای شین هانول شد. این سیاست جدید همچنین با هدف تقویت صادرات صنایع انرژی محور و سرمایه گذاری بر روی آنها به عنوان موتورهای پیشرفت صورت گرفت. هدف آن صادرات ۱۰ نیروگاه هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ و همچنین تکمیل و توسعه یک طراحی راکتور ماژولار کوچک کره ای است.

انرژی هسته‌ای جای زغال سنگ را در تولید برق می‌گیرد

وزارت تجارت،صنعت و انرژی کره جنوبی (MOTIE) در همین رابطه گفت: دهمین برنامه پایه محور برای عرضه و تقاضای برق – که اولین پیش نویس آن در آگوست سال قبل منتشر شد – پس از طی کردن مراحل مختلف از جمله سنجیدن اثرات راهبردی زیست محیطی، رایزنی با شورای سیاست گذاری برق در ۱۱ ژانویه نهایی شد. وزارتخانه های مرتبط، یک استماع همگانی و گزارش به کمیته دائمی شورای ملی دادند.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: که پیشنهادات ارائه شده در برنامه همگانی(خط مشی) منتشر شده در ژوئیه برنامه دهم برق کشور گنجانده شده است. در آخر، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۶ نسبت تولید برق توسط رگلاتور برق، انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر به بیش از ۳۰ درصد و تولید برق زغال سنگ به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یابد.

تولید سالانه برق هسته‌ای کره جنوبی به ۲۹ گیگاوات می‌رسد

بر اساس آخرین برنامه، نسبت برق تولید شده توسط انرژی هسته‌ای به ۳۴.۶ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش منعکس کننده راه اندازی شش راکتور جدید از ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۳۳ (واحدهای شین هانول ۱ و ۴ و شین کوری واحدهای ۵ و ۶) و همچنین ادامه فعالیت ۱۲ راکتور موجود است. انتظار می‌رود ظرفیت تولید هسته ای از ۲۴.۷ گیگاوات در سال ۲۰۲۲ به ۲۸.۹ گیگاوات در سال ۲۰۳۰ و به ۳۱.۷ گیگاوات در سال ۲۰۳۶ افزایش پیدا کند.

سهم برق حاصل از منابع تجدیدپذیر از ۷.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳۰.۶ درصد در سال ۲۰۳۶ افزایش خواهد یافت. در عین حال، تولید برق از زغال سنگ به ۱۴.۴ درصد در مقایسه با ۳۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت. رئیس جمهور یون سوک یول، که در ماه مه ۲۰۲۰ به قدرت رسید، وعده داد که سیاست مون جائه این، رئیس جمهور سابق این کشور را برای حذف تدریجی انرژی هسته‌ای مورد بازبینی قرار دهد، سیاستی که پس از روی کار آمدن وی در سال ۲۰۱۷ و پس از حادثه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ اعمال شد.

منبع: World Nuclar News

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.