۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۹۰۶ ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی
۰

در بحبوحه بحث‌های تنش آمیز بر سر قیمت بالای برق و نیاز روزافزون به تولید انرژی، دولت راست میانه جدید سوئد در تلاش است با تصویب قانونی جدید، محدودیت‌های استفاده از رآکتورهای هسته‌ای در تولید برق را از میان بردارد و با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید و استفاده از نیروگاه‌های قدیمی، امنیت انرژی خود را بالا ببرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت سوئد در سال‌های اخیر کنترل میزان تولید کربن دی اکسید در بخش انرژی را در دستورکار قرار داده است و برای تحقق این هدف قصد دارد بار دیگر توسعه انرژی هسته‌ای را آغاز نماید. در این راستا اولف کریسترسون نخست وزیر سوئد، پیشنهاد قانون جدیدی را تقدیم مجلس کرد که بر اساس آن محدودیت‌های فعلی که تعداد راکتورهای هسته‌ای سوئد را تنها در سه نقطه در سراسر کشور به ۱۰ راکتور محدود می‌کند، رفع می‌شود. وی همچنین گفت: ما باید راکتورهای بیشتری را در مکان‌های مختلف نسبت به آنچه که تاکنون ساخته‌ایم، بسازیم.

بازگشت دولت سوئد به مسیر توسعه انرژی هسته‌ای

کریسترسون روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما به تولید برق بیشتر در کشور نیاز آشکاری داریم. سوئد آخرین کشور اروپایی است که برای تقویت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خود در کنار سایر منابع انرژی بدون آلایندگی مانند انرژی بادی، به انرژی هسته‌ای نگاه می کند.

پس از فاجعه اتمی فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، سوئد محدودیت‌های گسترده‌ای برای ساخت و استفاده از رآکتورهای هسته‌ای در تولید برق وضع کرد و دولت‌های بعد از آن نیز همگی این مسیر را ادامه دادند. اما اکنون تعریف پروژه‌های بزرگ برای تولید فولاد، سنگ آهن و باتری‌های بدون کربن در شمال سوئد، این معنی را تداعی می‌کند که این کشور ثروتمند اسکاندیناوی باید تولید برق خود را – که در حال حاضر به انرژی هسته‌ای، آبی و بادی وابسته است – به میزان قابل توجهی در سال‌های آینده افزایش بدهد.

رومینا پورمختاری وزیر محیط زیست سوئد، در گفتگو با رسانه‌ها گفت که دولت در حال بررسی این موضوع است که آیا دو رآکتور از کار افتاده را می‌تواند دوباره راه‌اندازی کند و اینکه آیا امکان ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک‌تر وجود دارد یا خیر؟ وی افزود: ما می‌بینیم که کشورهای دیگر به جای چند رآکتور بزرگ، در حال ساخت رآکتورهای کوچک هستند.

دولت سوئد و جناح چپ میانه که به مدت هشت سال تا نوامبر گذشته در قدرت بودند، بر سر اینکه چه کسی مقصر قیمت بالای برق است با یکدیگر مجادله دارند. سوئد با وجود مازاد برق در شمال این کشور به دلیل منابع آبی گسترده، در جنوب خود به دلیل استقرار صنایع با کمبود برق مواجه است و این مسئله موجب افزایش قیمت برق در این ناحیه شده است. درحالیکه نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای سوئد در جنوب این کشور هستند و توسعه آن‌ها می‌تواند این مشکل را رفع کند. سوسیال دموکرات‌های چپ میانه از پیشنهاد توسعه انرژی هسته‌ای دولت به عنوان «سیاست نمادین» انتقاد کردند و گفتند که دولت باید در عوض گسترش انرژی هسته‌ای خود، تصویب پروژه‌های بادی فراساحلی را در اولویت قرار دهد.

منبع: فایننشال تایمز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.