۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۳۹۴ ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمد مختوای کارشناس حوزه مالیات، با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی اقدامات مطلوبی برای جمع آوری اطلاعات مودیان از دستگاه‌های مختلف انجام داده است، گفت: اما در دو بخش پردازش اطلاعات و استفاده از آن‌ها به شکل هوشمند برای اخذ مالیات، با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم. هوشمندی مالیاتی متضمن همکاری نظام بانکی است و بدون دو بخش اعتبارسنجی و الگوهای تشخیص تقلب که اطلاعات آن در اختیار شبکه بانکی است، هوشمندی مالیاتی نیز رقم نمی‌خورد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی» روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در معاونت فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، ششمین نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست به اهمیت تحقق حکمرانی داده و بهره‌گیری از فناوری‌های مالی در مالیات ستانی در حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه پرداخته شد.

سازمان امور مالیاتی تنها یک گام در تحقق حکمرانی داده برداشته است

محمد مختوای کارشناس حوزه مالیات، در این نشست گفت: بررسی‌های میدانی از سازمان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که سازمان‌های مختلف بر سر دسترسی به داده‌ها با یکدیگر اختلاف دارند ولی عموم دستگاه‌ها استفاده درستی از داده‌ها نمی‌کنند. در سطح اطلاعات معمولا در گام اول یک سطح اتوماسیون وجود دارد که شامل استانداردسازی، تبادل و موارد مشابه می‌شود. سطح دوم پردازش اطلاعات است و سطح سوم داده هوشمند شده و در واقع استفاده نهایی از داده‌هاست.

وی ادامه داد: به عقیده من سازمان امور مالیاتی با وجود تلاش‌های زیادی که صرف جمع آوری اطلاعات کرده است، همچنان در سطح اول یعنی جمع آوری داده‌ها قرار دارد و هنوز در پردازش و دسته بندی داده‌ها پیشرفت زیادی را رقم نزده است و در گام بعدی نیز باید وارد فاز استفاده هوشمندانه از داده‌ها در زمان و مکان مناسب شود. در واقع درحال حاضر یک انباره از اطلاعات مالیاتی وجود دارد ولی برنامه روشنی برای پردازش آن‌ها در دستورکار قرار نگرفته است. در عین حال برای تحقق همین مرحله اول نیز سازمان امور مالیاتی زحمات زیادی کشیده است و به طور خاص برای تمیز کردن داده‌های مالیاتی از جمله مالیاتی بر خانه‌های خالی وقت و هزینه زیادی از سازمان امور مالیاتی گرفت.

کارشناس حوزه مالیات افزود: اتصال سامانه‌ها به یکدیگر و استفاده بهینه از داده‌ها، نیازمند بلوغ دیجیتال در همه دستگاه‌هاست و در نهایت باید برای هر کدام از دستگاه‌ها در این مسیر منفعت تعریف شود تا انگیزه آن‌ها افزایش یابد. به عنوان مثال الگوی خوبی در سازمان امور مالیاتی یزد اجرایی شده که منفعت دستگاه‌ها برای همکاری آن‌ها تعریف شده است.

هوشمندی مالیاتی بدون دسترسی به اطلاعات نظام بانکی ممکن نیست

مختوای اضافه کرد: هوشمندی مالیاتی متضمن همکاری نظام بانکی است و بدون دو بخش اعتبارسنجی و الگوهای تشخیص تقلب که اطلاعات آن در اختیار شبکه بانکی است، هوشمندی مالیاتی نیز رقم نمی‌خورد. در واقع اعتبارسنجی تا زمانی که به پرونده مالیاتی افراد متصل نباشد، کاربرد اصلی آن مورد استفاده قرار نگرفته است. بنابراین همکاری شبکه بانکی برای تحقق هوشمندی مالیاتی الزامی است.

این کارشناس مالیات اظهار داشت: در بخش تشخیص سایت‌های قمار و پولشویی و حساب‌های اجاره‌ای نیز بدون همکاری نظام بانکی، سازمان امور مالیاتی نمیتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. در این زمینه باید توجه داشت که بررسی عملکرد مودیان مالیاتی بزرگ بدون دسترسی به حساب‌های بانکی امکان پذیر نیست و این تصور که باید تا زمان اجرایی شدن سامانه مودیان صبر کرد صحیح نیست و لازم است تا پیش از آن که سال‌ها طول می‌کشد، همه دستگاه‌ها اعم از شبکه بانکی داده‌های مهم خود را برای هوشمندسازی نظام مالیاتی به اشتراک بگذارند.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی در خلق ارزش از داده‌های مالیاتی ضروری است

وی استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی در پردازش داده‌ها را ضروری دانست و افزود: در مجموع ۴۸ شرکت داریم که در حوزه پردازش داده‌ها کار می‌کنند ولی بررسی جزئی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که تنها ۶ شرکت قابلیت پردازش بهینه داده‌ها را دارند و باید از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده شود. این شرکت‌ها میتوانند تنها با تحلیل اطلاعات روزنامه رسمی حجم عظیمی از شرکت‌های سوری را کشف کنند و در صورتی که دسترسی آن‌ها به شکل مناسبی به داده‌های مالی و مالیاتی برقرار شود، ظرفیت بالایی در خلق ارزش از داده‌ها دارند.

مختوای بیان داشت: نکته دیگر استفاده بهینه از شرکت‌های معتمد مالیاتی (TSP) است که میتواند در آموزش به مودیان و وصول مالیات به کمک سازمان امور مالیاتی بیاید. علاوه بر این این شرکت‌ها میتواند در کشف تخلفات مالی نیز مفید واقع شوند. محدودیت جذب نیرو در سازمان امور مالیاتی از یک سو و نبود بلوغ دیجیتال از سوی دیگر، استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی در خلق ارزش از داده‌های مالیاتی و حتی تکمیل داده‌ها و وصول مالیات را ضروری کرده است.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.