۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۴۳۹۳ ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

وحید صیامی کارشناس فناوری‌های پولی و مالی با اشاره به تاکید برنامه هفتم توسعه به فراهم نمودن اطلاعات سطح خرد اقتصادی برای مردم توسط دولت، گفت: دولت باید اطلاعات مالیاتی اشخاص را در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار دهد تا این اطلاعات مبنای تعامل کسب و کارها با یکدیگر و مردم قرار بگیرد و به این ترتیب انگیزه مودیان برای ارائه اطلاعات قابل اتکاء افزایش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «حکمرانی داده و ظرفیت فناوری‌های مالی در مالیات ستانی» روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در معاونت فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی برگزار شد. این نشست، ششمین نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست به اهمیت تحقق حکمرانی داده و بهره‌گیری از فناوری‌های مالی در مالیات ستانی در حرکت به سمت نظام مالیاتی عادلانه پرداخته شد.

کسب و کارها باید به داده‌های مالیاتی مودیان دسترسی داشته باشند

وحید صیامی کارشناس فناوری‌های پولی و مالی، در این نشست گفت: برنامه پنجم توسعه به این نکته اشاره دارد که دولت باید شرایط را برای استفاده مردم از اطلاعات سطح خرد اقتصادی فراهم نماید. یک زمانی در خصوص اینکه چرا در دیگر کشورها به خوبی مردم مالیات پرداخت می‌کنند، مطالعاتی انجام شد. در ایران همه مالیات نمی‌دهند، ولی در دیگر کشورها اغلب افراد مالیات می‌دهند، درحالیکه مزیت فرار مالیاتی برای مردم در دیگر کشورها بیشتر است.

وی ادامه داد: در دیگر کشورها، به خصوص آمریکا، حاکمیت تعامل خود را برای اخذ مالیات، علاوه بر ارائه خدمات عمومی، به ارائه اطلاعات عمومی نیز گسترش داده است. در واقع کسب و کارها در ازای پرداخت مالیات، علاوه بر دریافت خدمات عمومی، به اطلاعات مالی و بانکی تمامی مردم نیز دسترسی دارند که انگیزه آن‌ها برای مشارکت مالیاتی را افزایش داده است. کسب و کارها تا زمانی میتوانند از این اطلاعات گسترده درخصوص مشتریان خود مطلع شوند که مالیات خود را بپردازند و در غیر اینصورت با جریمه‌های سنگین نیز مواجه می‌شوند. بنابراین داده‌های مالی و مالیاتی باید علاوه بر سازمان امور مالیاتی، باید در اختیار کسب و کارهایی که مالیات پرداخت می‌کنند نیز قرار بگیرد تا انگیزه مشارکت مالیاتی آن‌ها افزایش یابد.

ارائه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی قابلیت اطمینان بالایی ندارد

کارشناس فناوری‌های پولی و مالی افزود: علاوه بر این زمانی که اشخاص حقیقی بتوانند با ارائه اطلاعات مالیاتی خود از مزایایی همچون دریافت تسهیلات و خدمات مالی بهره مند شوند، آن‌ها نیز انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات قانونی خواهند داشت. قانون تجارت الکترونیک ما مشکلاتی دارد که امروز مشکلاتی را در عملکرد سازمان امور مالیاتی ایجاد کرده است. به طور خاص درحال حاضر ارائه اطلاعات غلط به سازمان امور مالیاتی عملا ریسکی ندارد. به همین دلیل درحال حاضر اطلاعاتی که به سازمان امور مالیاتی یا حتی نظام بانکی ما می‌رسد، قابلیت اطمینان بالایی ندارد و یکی از کلیدی‌ترین در این مسئله، بحث احراز هویت اشخاص است. سازمان امور مالیاتی اگر میخواهد نقش موثری در تحقق حکمرانی داده در کشور ایفا کند، حتما باید برای تولید داده‌های قابل اتکا برنامه ویژه داشته باشد.

وی در پایان افزود: بحث صداقت مالی و قابل اتکا بودن اطلاعات مالی اشخاص که در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، برای همه کشورها مسئله بوده است و برای بهبود آن برنامه ریزی کرده‌اند. اینکه سازمان امور مالیاتی انتظار داشته باشد اطلاعات باید به بهترین شکل با بهترین فرمت تهیه و در اختیار این سازمان قرار بگیرد، در هیج جای دنیا در دستورکار نبوده و قابل تحقق نیست و سازمان امور مالیاتی باید در این زمینه نیز نقش آفرینی کند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.