۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۹۸۲ ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

ایرج اسکندری کارشناس کشاورزی، با اشاره به اینکه کشت دیم طی سه سال گذشته در ایران از پیشرفت مطلوبی برخوردار بوده است، گفت: کشت دیم بهترین گزینه در ایام خشکسالی با توجه به اقلیم آب و هوایی ایران است.

بحران خشکسالی و به ویژه اقلیم گرم و خشک ایران همزمان با پیش بینی کارشناسان مبنی بر وخیم‌تر شدن بحران کم آبی در عرصه بین‌المللی، به کارگرفتن روش کشت دیم و آمیخته کردن آن با جدیدترین یافته‌ها و پژوهش‌های جدید در این عرصه راهکاری مناسب برای توسعه اقتصاد کشاورزی در این دوران است. ایرج اسکندری کارشناس کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مدیریت صحیح کشت و زرع و به کارگیری اصولی از کشت دیم می تواند شرایط تولید اقتصادی کشاورزی را افزایش دهد و این امر فرآیندی ثابت شده است که می‌توان در مواجهه با خشکسالی و به منظور استفاده بهینه و صرفه جویی آب از آن بهره برد.

پیشرفت کشت دیم طی سه سال گذشته در ایران

وی ادامه داد: ظرفیت ایران برای کشت دیم مناسب است اما لازمه استفاده حداکثری و بهینه از آن استفاده از یافته‌های جدید تحقیقاتی در این طرح است و قطعا با استمرار روش‌های سنتی ره به جایی نخواهیم برد در حالی که اگر از روش‌ها و فناوری نوین استفاده کنیم خواهیم توانست حتی در بدترین شرایط خشکسالی تولید اقتصادی محصولات کشاورزی از طریق مزارع الگویی و ترویجی امکان پذیر است.

اسکندری با بیان اینکه طرح دیم از سه سال گذشته تا کنون در کشور در حال اجراست اضافه کرد:  پیشرفت‌های این طرح در نقاط مختلف کشور با رعایت شاخص‌هایی چون عوامل بهینه زراعی، تغذیه مناسب خاک، کشاورزی حفاظتی و عدم استفاده از ادوات کم فرآور در مزارع، اجرایی شده و نتایج مطلوبی را به نیز به همراه داشته است. با کاهش خاک‌ورزی، حفظ قوت خاک، رعایت تناوب زمان کشت، استفاده از کودهای مناسب و مبارزه با علف های هرز، افزایش کمی و کیفی تولید محصولات مطلوب کشاورزی با روش دیم امکان پذیر است.

این کارشناس کشاورزی ضمن اشاره به اینکه کشت دیم هر سال با رشد مطلوب کمی و کیفی در حوزه اجرا همراه بوده است بیان کرد: طرح دیم در سال نخست در ۴ استان و سال دوم و سوم به ترتیب ۱۵ و ۲۱ استان را تحت پوشش خود آورده و بنا بر پیش بینی های صورت گرفته است. چنانچه این طرح با روش‌های صحیح اجرا شود حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد بهبود عملکرده در حوزه برداشت محصولاتی مانند جو، حبوبات و کاملینا از زمین های آماده امکان پذیر است.

نقش ویژه «کشت دیم» در دوران خشکسالی کشورها

وی کشت دیم را بهترین گزینه در ایام خشکسالی با توجه به اقلیم آب و هوایی ایران دانست و اضافه کرد: استفاده بهینه از آب باران در کشت دیم همراه با جدیدترین پژوهش‌های موجود در این بخش می تواند دیم زارها را در سراسر کشور توسعه دهد؛ هرچند مدیریت خوب بسترساز توسعه کمی و کیفی در این حوزه خواهد بود.

این محقق حوزه دیم در استان آذربایجان شرقی درباره استانداردهای کشت دیم در ایران گفت: طی سه سال اجرای این طرح در کشور سعی بر این کرده‌ایم که از آخرین تجهیزات و تحقیقات و یافته‌های پژوهشی در این عرصه استفاده کنیم هر چند هم اکنون فاصله نسبتا زیادی با استانداردهای بین المللی در این عرصه داریم اما می‌توان گفت که ایران در کشت دیم نمره‌ای حدود ۸۰ از سقف نمره ۱۰۰ جهانی را داراست و امیدواریم که طی سال‌های آینده رشد مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.