۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۸۰۵ ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان در برخی مناطق از کمبود شدید آب رنج می‌برند. این کشورها برای غلبه بر بحران کم آبی دست به کار شده و با همکاری کمیته «مبتکران نوآوری آب و هوا در اروپا» اقداماتی جبرانی را در پیش گرفته‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب شیرین در جنوب اروپاست. مصرف آب در این بخش بین ۵۰ درصد در ایتالیا و ۸۰ درصد در یونان متغیر است. پس از آن استفاده صنعتی و شهری از جمله گردشگری و فعالیت‌های تجاری در جایگاه بعدی قرار دارد. بررسی‌ روند کمبود آب نشان می‌دهد این معضل اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست، تنوع زیستی و دیگر بخش‌های اکوسیستم منطقه خواهد داشت. این مشکل تا جایی پیش رفت که مسئولان ایتالیایی به دلیل خشکسالی شدید، مجبور به جیره‌بندی آب برای مصارف شهری و توقف مصرف آن در کشاورزی در «دره پو» شدند.

راه حل‌های مقابله با بحران کم آبی در کشورهای جنوب اروپا

گروه سیاست نوآوری تحول آفرین (TIPC) وابسته به کمیته نوآوری آب و هوا در اروپا، راه حل‌هایی را با هدف عرضه آب با عرضه بهینه و کاهش تقاضای مصرف آن پیشنهاد کرده که به کارگیری آن در کشورهای جنوب اروپا، اثراث قابل ملاحظه ای به همراه داشته است.

استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده: منطقه «مورسیا» اسپانیا، از قطب‌های گردشکری این کشور که حدود ۲۰ درصد تولیدات کشاورزی را تامین می‌کند، با خشکی شدید مواجه است. در حال حاضر، تقریبا از تمام فاضلاب تصفیه شده این منطقه برای آبیاری و پرکردن سفره‌های زیرزمینی، به عنوان اقدامی موثر در مصرف بهینه آب، استفاده ‌می‌شود.

راه حل‌های ترکیبی مبتنی بر طبیعت: درمنطقه توریستی «تانوس» یونان، منابع آب شیرین کمیاب و در مقابل فعالیت‌های کشاورزی، گردشگری و همچنین تغییرات آب و هوایی رو به افزایش است. به همین دلیل، در بخشی از این منطقه، از یک سو آب باران و رطوبت هوا ذخیره و جذب شده و از سوی دیگر فاضلاب جمع آوری شده در تالاب، مجدد تصفیه می‌شود. مصرف این منبع جدید آب بازیافتی بیشتر در حوزه آبیاری باغهاست. تاسیسات یاد شده خارج از شبکه است وبا پنل‌های خورشیدی کار می‌کند.

بهره گیری از فناوری: دو استارتاپ، یکی در اسپانیا و دیگری در بلژیک، برنامه‌های آبیاری و مصرف را نظارت و تجزیه و تحلیل می‌کنند. شناسایی نشتی و ترکیدگی لوله‌ها از راه دور، از دیگر بخش‌های فعالیت استارتاپ بلژیکی است.

در نهایت، اتخاذ راه حلهای حاکمیتی: همکاری نزدیک بین کشاورزان، شهرداری‌ها و دیگر مقامات حوزه آب در اسپانیا، منجر به استفاده پایدارتر از آن شده است. این همکاری شامل نظارت، تجزیه و تحلیل داده ها، حل تعارضات و استفاده از تجهیزات مصرف بهینه آب است. به کارگیری این تجهیزات ۲۵ درصد صرفه جویی در بخش آبیاری در این کشور، به همراه داشته است.

منبع: کمیته نوآوری آب و هوای اروپا

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.