۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۸۰۱ ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

قاره آفریقا یکی از اهداف هند در توسعه روابط تجاری است و در این زمینه شرکت‌های هندی برنامه ویژه‌ای برای بخش داروی کشورهای آفریقایی در نظر گرفته‌اند. در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری هند در تولید دارو و فراهم کردن امکان تحصیل پزشکان آفریقایی در این کشور، علاوه بر کاهش وابستگی بخش داروی آفریقا به واردات، موجب بهبود روابط اقتصادی و تجاری دو طرف شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هند به دنبال تقویت روابط تجاری در قاره آفریقاست. آموزش پزشکی، بهداشت و درمان یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند این کشور را به هدف تجارت بین قاره‌ای خود برساند. با تشویق پزشکان جوان آفریقایی به ادامه تحصیل در هند، بسیاری از این افراد دوره آموزشی تکمیلی و تخصص خود را در این کشور گذرانده و آماده بازگشت به کشورهای‌شان و جذب سرمایه برای رشد و توسعه شرکت‌های داروسازی و مراقبت‌های بهداشتی در سرتاسر آفریقا به کمک هند می‌شوند. زیرا که این کشور، بزرگترین ارایه دهنده داروی ژنریک (تولید داروی کپی شده از روی برند اصلی) در جهان است.

آفریقا و ظرفیت بازار داروی هند

داروهای ژنریک تولید شده توسط شرکت‌های هندی به دلیل اینکه گاهی اوقات تا یک چهارم داروی شرکت اصلی، تفاوت قیمت دارد. طرفداران زیادی، به ویژه در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه پیدا کرده است.

آفریقا تنها بازاری دارویی است که هنوز ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه گذاری و راه اندازی خط تولید این قبیل داروها دارد. به‌خصوص اینکه مقررات سخت گمرکی در برخی کشور مانند کنیا، هزینه‌های زیادی را در بخش واردات دارو بر واردکننده‌ها و در نهایت مصرف کننده‌ها تحمیل می‌کند.

به همین دلیل، پزشکان و سرمایه گذاران آفریقایی به این فکر افتاده‌اند تا با راه اندازی شرکت‌های دارویی به کمک هند، دسترسی مردم این قاره را به دارو راحت‌تر و ارزان‌تر کنند.

افزایش تولید داخلی و کاهش وابستگی

شرکت دارویی «آفریکو فارماسیوتیکال Africure Pharmaceuticals» در سال ۲۰۰۷ با همین هدف تاسیس شد و در حال حاضر ۹ کارخانه تولیدی در کشورهای مختلف آفریقایی از جمله کامرون، نامیبیا، بوتسوانا و ساحل عاج راه انداخته و ۳۰۰ نفر را به کار گرفته است. این کارخانه‌ها داروهایی برای درمان درد، تب، التهاب، مالاریا، دیابت، فشار خون بالا و همچنین طیف وسیعی از آنتی بیوتیک‌ها را تولید می‌کنند.

پیش از این، کشورهای فقیر آفریقایی مجبور به واردات دارو از اروپا، هند و چین و خروج میلیون‌ها دلار ارز بودند. اما این شرکت‌ها نه تنها وابستگی واردات دارو را تا حددود زیادی کاهش داده‌، بلکه زمینه اشتغالزایی را نیز فراهم آورده‌اند.

اگرچه توسعه روابط تجاری هند و آفریقا به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و ناامنی در بسیاری از کشورهای این قاره، بدون چالش نیست، اما هند به دلیل فراهم آوردن بستر آموزش پزشکان آفریقایی در کشور خود، درک عمیقی از بازار دارویی این قاره و راههای فایق آمدن بر این چالش‌ها به دست آورده است.

منبع: بی‌بی‌سی جهانی   

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.