۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۷۸۶ ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت طالبان از مقامات و تاجران هندی درخواست کرده است که در بخش‌های شهری و بخش مسکن افغانستان، به ویژه احداث شهر جدید کابل سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد طالبان از تاجران هندی خواسته که در کابل سرمایه گذاری کنند. این خبر در جریان دیدار اخیر مقامات با رئیس هیات فنی هند در کابل مطرح شده است. به گفته مقامات، دولت طالبان به سرمایه‌گذاری تاجران هندی در پروژه های زیربنایی در افغانستان از جمله بخش مسکن و شهری بویژه در شهر جدید کابل ابراز تمایل کرده‌اند.

کمک سه میلیارد دلار هندی ها تا پیش از تصرف افغانستان توسط طالبان

هند تا پیش از تصرف افغانستان توسط طالبان در ماه اوت سال ۲۰۲۱، حدود سه میلیارد دلار در قالب کمک مالی برای پروژه های توسعه ای و ظرفیت سازی در افغانستان سرمایه گذاری کرده بود اما با توجه به وضعیت امنیتی این کشور به درخواست طالبان ترتیب اثر نداده بود. درخواست طالبان از سوی مقامات هند حتی با وجود تعامل دهلی نو با دولت طالبان بدون پاسخ مانده است.

بند ۴۲ مگاواتی «سلما» در ولایت هرات و شاهراه ۲۱۸ کیلومتری زرنج – دلارام شاهراه از جمله پروژه های کلیدی است که پیشتر توسط هندی ها در افغانستان در سال های گذشته انجام شده است.

پارلمان افغانستان در کابل توسط هندی ها ساخته شده است

قصر ستوری در کابل هم که توسط هندی ها بازسازی شده در سال ۲۰۱۶ با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری وقت افغانستان و نارندرا مودی نخست وزیر هند گشایش یافت. یک بیمارستان پیشرفته هم از جمله اقدام های هند در کابل بوده است. در گذشته هند در بخش های مختلف اعم از توسعه منابع انسانی، آموزش متخصصان و ارائه بورسیه تحصیلی و پذیرش دانشجویان افغان برای تحصیل در هند از افغانستان کمک های حمایتی به عمل آورده است.

ارائه بورسیه تحصیلی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا در امور عمران و توسعه شهری برای اتباع افغان دیگر درخواست دولت طالبان از دهلی نو برای توسعه ظرفیت مهندسی در افغانستان است. هندی ها همچنین کریدورهای حمل و نقل هوایی و بندر چابهار را برای تقویت ارتباط منطقه ای با افغانستان راه اندازی کردند. مقامات طالبان می گویند سرمایه گذاری هندی ها علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، به کاهش فقر و بیکاری و توسعه افغانستان منجر می شود.

منبع: تایمز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.