۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۷۷۹ ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

مقامات بخش بانکی و مالی چین به تازگی ضمن اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و احیای بافت روستایی، از ضرورت در اولویت قرار گرفتن این بخش سخن گفته‌اند. اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی و روستایی چین در طول ۱۰ سال اخیر بیش از ۳.۵ برابر شده و به ۷۲۰۰ میلیارد یوآن، معادل هزار میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در انجمن فایننشال استریت ۲۰۲۲ که اخیرا در پکن برگزار شد، مقامات و کارشناسان بر ضرورت حمایت از احیای مناطق روستایی تاکید کردند. مناطق روستایی و کشاورزان در چین تقاضای روزافزون خدمات مالی متنوع و چندسطحی دارند و تخصیص خدمات و منابع مالی نوآورانه‌تر برای مناطق مهم و ضعیف بخش کشاورزی ضروری است. فو وانجون، رییس بانک کشاورزی چین در جلسه‌ای موازی با این انجمن تصریح کرد: این امر همچنین بخش مهمی از تلاش کشور برای سوق دادن بازارهای مالی به سمت حمایت از اقتصاد واقعی است و موسسات مالی باید از نزدیک توسعه بخش کشاورزی را دنبال کنند تا نیازهای مالی متنوع کشاورزان را با ابتکارات و نوآوری‌های مستمر و مداوم رفع کنند.

افزایش بیش از ۳.۵ برابری اعطای تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی

بانک کشاورزی چین مقوله احیای بخش روستایی را به عنوان اولویت اول فعالیت خود قرار داده، به طوریکه پرداخت وام‌ به کشاورزی، مناطق روستایی و کشاورزان از ۲ هزار میلیارد یوان (۲۷۹ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۲ به ۷۲۰۰ میلیارد یوان تا پایان اکتبر ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

این بانک، بهره‌مندی از تحول دیجیتال را ترویج داده و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای خدمات‌رسانی به مناطق روستایی را تسریع کرده است. علاوه بر این، بانک کشاورزی، توسعه سبز در مناطق روستایی از جمله کشاورزی اکولوژیک و تحول صنعتی در سطح روستاها و بروزرسانی را تسهیل کرده است. تا پایان اکتبر، مانده وام‌های سبز از یک تریلیون یوان فراتر رفت و وام‌های ساخت و ساز روستایی به ۱.۵ تریلیون یوان رسید.

حمایت مالی و صنعتی؛ ابزارهای مهم توسعه کشاورزی

گروه China Grain Reserves به عنوان بزرگترین شرکت خدمات کشاورزی، از سپتامبر ۲۰۲۱ یک برنامه آزمایشی خرید و تسویه حساب یوان دیجیتال برای کشاورزان انجام داده است. به گفته چی جینگ‌تائو، مدیرعامل این شرکت، تراکنش‌ها قابل ردیابی هستند و تاخیر ندارند. علاوه بر بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ کارآفرین حوزه کشاورزی، شرکت‌های خصوصی حوزه تکنولوژی نیز خدمات مالی نوآورانه‌ای را برای تقویت رشد بخش کشاورزی توسعه و تدوین کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت Duxiaoman  که در پکن قرار دارد و در حوزه فین‌تک فعالیت دارد، در ماه مه سال ۲۰۱۹ برای کمک به کشاورزان جهت توسعه کشاورزی، آبزی‌‎پروری و گردشگری خانگی و سایر صنایع خاص و سبز، پروژه وام بدون بهره را راه‌اندازی کرد. پس از گذشت بیش از ۳ سال، پروژه این شرکت بیش از ۱۵۰ هزار کشاورز از ۲۴۲ روستا را پوشش داد.

دونگ دنگ‌زین، مدیر موسسه مالی و اوراق بهادار در دانشگاه علم و صنعت ووهان اظهار کرد: حمایت‌های مالی و صنعتی دو ابزار کلیدی و مهم برای کمک به توسعه مناطق روستایی به شمار می‌روند. بانک‌ها باید اثرات خود را در مناطق روستایی پررنگ‌تر کنند و خدمات مهمی همچون پرداخت آسان‌تر و تسهیلات مالی به کشاورزان دهند.

موسسات مالی چین، در سال‌های اخیر از اواسط شیوع کرونا، حمایت‌های خود از کشاورزان را افزایش داده‌اند. بر اساس داده‌های بانک مرکزی چین، وام‌های معوق مربوط به کشاورزی به ۴۷.۱ تریلیون یوان تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ رسید که نسبت به سال قبل ۱۳.۱ درصد افزایش داشت. علاوه بر این، وزیر امور کشاورزی و روستایی چین در ماه سپتامبر خبر از برنامه‌های حمایتی از کشاورزان در قالب توسعه بیمه محصولات آنها داد.

منبع: گلوبال تایمز

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.