۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۶۵۸ ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰ دسته: تولید
۰

آمریکا با تصویب قانون تراشه‌ها و علم به دنبال حمایت از صنعت نیمه‌هادی خود و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی به‌ویژه چین است. بر اساس این طرح طی پنج سال آینده، ۵۲.۷ میلیارد دلار در قالب کمک‌های مالی، تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی، برای ترغیب تولید نیمه‌هادی‌ها هزینه می‌شود. علاوه بر این، قانون جدید فروش محصولات نیمه هادی و ماشین آلات مرتبط با آن به شرکت‌های چینی را ممنوع کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) هفته گذشته اعلام کرد که سرمایه گذاری خود در آریزونای ایالات متحده را از ۱۲ میلیارد دلار به ۴۰ میلیارد دلار افزایش و دومین کارخانه تولید تراشه را در این ایالت خواهد ساخت. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در این مراسم با خوشحالی گفت: «مردم، تولید آمریکایی بازگشته است». ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ تولید‌کننده اصلی صنعت نیمه‌هادی‌ بود و ۳۷ درصد تراشه‌های جهان را تولید می‌کرد، اما امروز سهم آن به حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است. تصمیم TSMC به سه برابر کردن سرمایه‌گذاری خود در ایالات متحده، تا حد زیادی برای تامین تقاضای داخلی ایالات متحده در بخش‌های غیرنظامی و نظامی و همچنین کمک به ایجاد زنجیره تامین قوی با کاهش وابستگی به شرکای غیرقابل اعتماد خارجی، است.

دلایل اهمیت صنعت نیمه‌هادی برای ایالات متحده

نیمه هادی‌ها در بیشتر محصولات از خودروها، تجهیزات پزشکی و لوازم الکترونیکی مصرفی گرفته تا سیستم‌های تسلیحاتی نقش کانونی دارند. ساخت این تولیدات گران و برای برخی قطعات نیاز به شرایط خاص دارد. کمبود تراشه در ایالات متحده ناشی از اختلالات زنجیره تامین به دلیل بیماری کرونا، وابستگی به سازندگان تراشه‌های خارجی را نمایان کرد. بطوریکه مقامات آمریکایی آن را به عنوان مسئله مهم امنیت ملی تلقی کردند. این بی‌اعتمادی به چینی‌ها باعث اتخاذ سیاست‌هایی در راستای کاهش وابستگی به پکن شد.

انتظار می‌رود کارخانه جدید ساخت TSMC تولید تراشه‌های ۴ نانومتری را تا سال ۲۰۲۴ و تراشه‌های ۳ نانومتری را تا سال ۲۰۲۶ آغاز کند. در این میان تیم کوک، مدیر عامل اپل – که اغلب متهم به استفاده از نیروی کار ارزان چینی برای تولید محصولات گران‌قیمت است – نیز از تغییر سیاست دولت بایدن، حمایت کرد. در واقع، ایالات متحده در حال جدا شدن از چین و حتی مهار آن است و از زمانیکه واشنگتن اقدامات جدید خود علیه چین در ماه اکتبر را اعلام کرد، جزییات این سیاست شخص شد.

فاصله زمانی بین اعلام سیاست جدید ایالات متحده و پاسخ مثبت TSMC به دو ماه هم نرسید. بر اساس قوانین جدید وزارت بازرگانی ایالات متحده، چین نمی‌تواند محصولات آمریکایی را خریداری کند و نیمه هادی‌های سطح بالا، ماشین‌های ساخت آن دور از دسترس چین قرار می‌گیرند. کنترل‌های جدید واشنگتن با هدف مهار صنعت فناوری چین است، همچنین پیش‌بینی می‌شود که دسترسی و جلوگیری از فناوری پیشرفته عنصر تعیین‌کننده ژئوپلیتیک در سال‌های آینده خواهد بود. از همین روی، هیچ اختلافی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد ممانعت از رشد چین وجود ندارد.

اهداف واشنگتن از به چالش کشیدن پکن

در واقع، مدتی طول کشید تا واشنگتن بداند که به دلیل پیشرفت چشمگیر چین در هوش مصنوعی، تولید تراشه، محاسبات کوانتومی، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، جذب استعدادهای خارجی و وادار کردن شرکت‌های آمریکایی به اشتراک‌ فناوری، پیشرفت‌های تکنولوژیکی آن را نابودی می‌کند. اینکه آیا سایر بازیگران کلیدی جهان به ایالات متحده می‌پیوندند یا خیر، پرسش بدون پاسخ است. اما در حال حاضر، واشنگتن هدف خود را شفاف کرده و فناوری‌های بنیادی به موضوع امنیت ملی تبدیل شده است.

بایدن با تقویت این ایده، قانون مهم «تراشه‌ها و علم» را در ماه آگوست سال جاری امضا کرد تا بر اساس آن و طی پنج سال آینده، ۵۲.۷  میلیارد دلار در قالب کمک‌های مالی، تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی برای ترغیب تولید نیمه‌هادی‌ها هزینه کند. دولت بایدن به دنبال آن است که با ایجاد محدودیت در صادرات تجهیزات، توانایی‌های چین در تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری را متوقف کند.

منبع: او آر اف آنلاین

انتهای ‍پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.