۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۸۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: مالیات، نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

افشین محمودیان معاون مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، ضمن اشاره به اینکه تا به حال ۶ میلیون حساب در سامانه مودیان ثبت شده است، گفت: هدف اصلی این سامانه هوشمندسازی و حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک است و تکمیل آن به اخذ عادلانه مالیات و همچنین اجرای طرح جامع مالیاتی نیز کمک می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرصت‌ها و چالش‌های سامانه مودیان» روز چهارشنبه ۹ آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از نهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی مورد بررسی قرار گرفت.

ثبت نام کسب و کارهای خرد چالش فعلی تکمیل سامانه مودیان است

افشین محمودیان معاون مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، در این نشست گفت: تایید سند پایانه فروشگاهی انجام شده است و تا حدودی مشکلات آن حل شده، در بحث آموزشی جلسات توجیهی برگزار شده و تلاش شده فضای کار برای تکمیل سامانه مودیان هماهنگ شود. در حال حاضر سازمان ثبت نام مشمولان را ظرف یک هفته انجام می‌دهد.

وی افزود: بر اساس برآوردها در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از مشمولین سامانه مودیان، برای ثبت نام اقدام کرده‌اند و در این زمینه با شرکت‌های حقوقی و فعال در بورس و فرابورس مشکلی ندارد و مشکل اصلی ما با شرکت‌ها و کسب و کارهای خرد است. بر این اساس تا به امروز حدود ۶ میلیون حساب در سامانه مودیان ثبت شده است.

هوشمندسازی و حسابرسی مالیاتی مبتنی بر ریسک کارکرد اصلی سامانه مودیان

معاون مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، هدف طرح جامع مالیاتی را تجمیع داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن توسط خبرگان و رسیدگی به درصد کمی از مودیان دانست و افزود: اینکه این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده است به دلیل مشکلات متعددی است که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم تکمیل بانک‌های اطلاعاتی اشاره کرد و با وجود هزینه‌های زیاد، کارایی که از آن انتظار می‌رفت محقق نشد. اما در عین حال سامانه مودیان یکی از پایگاه‌های داده طرح جامع مالیاتی است که هدف آن هوشمندسازی و حسابرسی مبتنی بر ریسک است. بنابراین انتظار می‌رود طرح جامع نیز با تکمیل پایگاه‌هایی همچون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، عملیاتی شود و از وضعیت فعلی خارج گردد.

وی افزود: درخصوص جامعه پذیری سامانه مودیان و تسهیل اجرایی شدن آن نیز سازمان امور مالیاتی اقدامات متعددی انجام داده و جلسات متعددی با مودیان، از جمله مودیان حاضر در بورس و فرابورس، برگزار کرده است. به عقیده ما این روند افزودن مودیان بزرگ راهبرد بهتری است و به مرور مودیان کوچک تر نیز با دیدن شرایط مودیان بزرگ، حاضر به همکاری و حضور در این سامانه خواهند شد.

کاهش فرار مالیاتی با تکمیل سامانه مودیان

محمودیان گفت: تکمیل سامانه مودیان به طور کلی از هر نظر به سود مودیانی است که در شفافیت و ارائه اطلاعات درست مشکلی ندارد. مودیانی که در فرآیند با مشکلاتی مواجه هستند نیز با ارائه آموزش لازم با این سامانه همراه می‌شوند. در نهایت مودیانی که احیانا قصد فرار مالیاتی و ارائه اطلاعات نادرست دارند نیز با این سامانه انگیزه خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: تا به حال مالیات مودیان عمدتا به شکل برآوردی اخذ می‌شود که مشکلات زیادی را در ارتباط سازمان امور مالیاتی با مودیان ایجاد کرده است؛ ولی با تکمیل سامانه مودیان این مشکلات نیز به طور سیستمی برطرف می‌شود و به کلی از برآورد آمار فاصله می‌گیریم. این طرح بیش از ۷۰ ذی نفع در کشور دارد که یکی از آن‌ها سازمان امور مالیاتی است و مزایای متعدد دیگری از جمله در مدیریت اقتصاد کشور بر آن مترتب است.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.