۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۰۵۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: انرژی
۰

مقامات مصری به تازگی مجوز ساخت دومین نیروگاه هسته‌ای از سوی روس اتم را صادر کردند. افزایش تولید برق از انرژی هسته‌ای یک از مهمترین برنامه‌های مصر برای پاسخ به تقاضای روزافزون داخلی و حرکت به سمت صادرات انرژی است.

به گزارش مسیر اقتصاد هیات مدیره سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای و رادیولوژی مصر (ENRRA) در ۳۱ اکتبر، مجوز تاسیس دومین واحد نیروگاه هسته‌ای مصر (الضبعه) در شمال غربی قاهره را صادر کرد. طبق اعلام این نهاد، درخواست مجوز ساخت واحدهای اول و دوم نیروگاه را در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ دریافت و مجوز ساخت اولین واحد را در ۲۹ ژوئن صادر کرده بود.

این نهاد مصری، روش‌های رادیولوژیک لازم برای تأیید حداکثر سطوح ایمنی این پروژه هسته‌ای مطابق با بالاترین استانداردهای بین المللی را اتخاذ کرده است. همچنین سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای و رادیولوژی مصر علاوه بر انجام تعدادی بازدید از نیروگاه هسته‌ای الضبعه به منظور ارزیابی میزان آمادگی برای شروع ساخت واحد دوم، تفاوت‌های واحد اول و دوم را نیز به دقت زیر نظر داشته است.

برنامه ریزی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای تا ۴ سال آینده

علی عبدالنبی، معاون سابق سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر (NPPA)، در اینباره اظهار داشت که ساخت واحد دوم شامل ایجاد تکیه‌گاه برای اصطلاحا «کشتی مهار» با عمق ۴ متری بوده که بخشی ضروری این نیروگاه است، چون برای محافظت از نیروگاه در برابر بلایای طبیعی جهت جلوگیری از نشت هرگونه مواد رادیواکتیو به محیط زیست مجهز شده است.

عبدالنبی گفت: پس از اسکان همه قطعات و تجهیزات سنگین، آزمایشات عملیاتی انجام خواهد شد که احتمالا در چهار سال آینده باشد. هر نیروگاه هسته‌ای برای تایید سایت باید چهار مجوز دریافت کند؛ شروع ساخت، شروع آزمایشات، بارگیری سوخت و در نهایت مجوز بهره‌برداری. به گفته وی نیروگاه‌ها همچنین باید دو مجوز دیگر دریافت کنند؛ نخست برای بهره برداری پس از اتمام ساخت و دوم برای ارزیابی پس از پایان عمر ۶۰ ساله راکتور.

سرمایه‌گذاری روسیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای مصر

مصر معتقد است که نیروگاه اتمی الضبعه نقش مهمی در استراتژی توسعه پایدار این کشور دارد، چون هدف این پروژه تنوع بخشیدن به منابع انرژی کشور و حفظ منابع طبیعی تجدیدناپذیر در کنار تولید انرژی بالا برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده در بخش برق است. همچنین انرژی هسته‌ای منبع انرژی پاک و عاری از کربن است و نقش محوری در مواجهه با گرمایش جهان دارد.

سازمان نیروگاه‌های هسته‌ای مصر مالک و اپراتور این پروژه است و پیمانکاران اصلی، نهادهایی از «روس اتم» و شرکت‌های تابعه آن هستند. همچنین هزینه ساخت راکتور حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. ماهر عزیز، یکی از اعضای شورای جهانی انرژی گفت: اعطای مجوز برای ساخت واحد دوم نشان دهنده روند مطلوب برنامه ساخت و ساز بوده و اینکه راه طولانی در ساخت نیروگاه طی شده است. این بدان معناست که پروژه تاکنون موفق بوده است.

پروژه الضبعه در کنار دریای مدیترانه و در شمال غربی مصر واقع شده است. این پروژه در سه مرحله در حال انجام است: آغاز آماده سازی در دسامبر ۲۰۱۷، اخذ مجوز ساخت و در نهایت انجام آزمایشات. این پروژه شامل ساخت چهار راکتور هسته‌ای نسل سه روسی VVER-۱۲۰۰ (AES-۲۰۰۶) با ظرفیت ۱۲۰۰ مگاوات در واحد بوده که یکی از رایج‌ترین انواع راکتورها در سراسر جهان است.

منبع: المانیتور

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.