۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۷۵۰ ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

با وجود تقویت اقتصاد چین در دهه‌های اخیر و رسیدن این کشور به رتبه دوم اقتصاد جهان، پول ملی این کشور نتوانسته بود به طور مشابه جایگاه دلار آمریکا را در مبادلات جهانی به مخاطره بیندازد. اما تلاش ویژه دولت چین در سال‌های اخیر و وقوع تحولاتی همچون جنگ اوکراین، استفاده از یوآن در مبادلات جهانی را افزایش داده و طی سه سال اخیر یوآن چین از رتبه هشتم به رتبه پنجم ارزهای پرمعامله جهان صعود کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد داده‌های جدید نشان می‌دهد که یوان چین در معاملات ارزی به رتبه پنجم رسیده است، چون توسعه اقتصادی این کشور باعث افزایش حجم تجارت شده و همچنین روسیه تحریم شده به سمت بازار چین روی آورده است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی ( BIS)، ارز چین از ارزهای استرالیا، کانادا و سوئیس پیشی گرفته و متوسط ​​گردش مالی روزانه یوان در ماه آوریل به ۵۲۶ میلیارد دلار رسید که افزایش ۸۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۹ دارد.

براساس این گزارش ارز چین ۷ درصد از کل معاملات جهان را به خود اختصاص می‌دهد که از این نظر نیز افزایش ۲.۷ واحد درصدی را تجربه می‌کند. یوان پس از دلار، یورو، ین و پوند در این جایگاه قرار گرفت.

یوآن در آوریل ۲۰۱۹ در رتبه ۸ از نظر سهم در سبد ارزی جهان قرار داشت که در رتبه بندی جدید از ارزهای استرالیا، کانادا و سوئیس پیشی گرفت. BIS داده‌های مربوط به بازارهای خارج از بورس (OTC)  را هر سه سال یک بار و بر اساس گزارش‌های بانک‌های مرکزی در سراسر جهان منتشر می‌کند.

تاثیر روسیه در افزایش سهم یوآن چین

به باور کارشناسان، افزایش حجم مبادلات بین روسیه و چین موجب این تغییر بوده است. بر اساس گزارش SWIFT، سیستم پیام رسانی پرداخت جهانی، روسیه ۳.۵۸ درصد از پرداخت‌های یوان در ماه سپتامبر را به خود اختصاص داده است، در حالیکه تا ماه مارس حتی در جمع ۱۵ کشور نخست نیز قرار نداشت. اما پس از صعود به رتبه دوازدهم با ۰.۶۲ درصد در آوریل، به سرعت افزایش و در سپتامبر در رتبه ۳ قرار گرفت.

روسیه به چین نزدیک می‌شود چون ایالات متحده و اروپا به دنبال انزوای این کشور هستند. بطوریکه علاوه بر پرداخت‌های انجام شده برای نفت خام و سایر کالاهای مبادله‌ای، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم- Rusal – بعنوان اولین شرکت روسی، اوراق قرضه شرکتی را به یوآن تغییر داد.

اگرچه چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است، اما به دلیل کنترل‌های شدید پکن برای حفظ ثبات یوآن، بسیار کمتر از دلار یا یورو بعنوان ارز جهانی کاربرد دارد. باید توجه داشت که در سرزمین اصلی، شهروندان خارجی‌ از تجارت سهام و اوراق قرضه به یوآن منع شده اند.

ماساشی هاشیموتو، اقتصاددان ارشد در مؤسسه امور بین‌المللی پول گفت: احتمالا سهم یوان همزمان با رشد حجم تجارت به افزایش خود ادامه خواهد داد. اما مشخص نیست که آیا با سرعت کنونی رشد می یابد یا خیر، چون بی‌ثباتی سیاسی و مالی می‌تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد.

براساس داده‌های بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، دلار با میانگین روزانه ۶.۶۴ تریلیون دلار بیشترین گردش مالی را در ماه آوریل داشته است.

منبع: نیکی آسیا

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.