۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۶۶۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی خداوردی
۰

دولت روسیه به منظور کاهش وابستگی به غرب، سال‌ها در پی ایجاد گله مرغ لاین، به عنوان اولین حلقه در زنجیره تولید گوشت مرغ بوده است. این کشور با سرمایه‌گذاری بر روی نژاد اسمینا توانست سویه‌های تجاری مختلفی از این نژاد تولید کند. آخرین سویه تولید شده در این کشور به نام اسمینا-۹ است. این سویه عملکردی برابر با سویه‌های تجاری رایج در دنیا دارد. ضمن استقبال مرغداران روسی از این سویه، دولت روسیه با سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری یک مرکز اصلاح‌نژادی واحد برای سویه جوجه گوشتی اسمینا-۹ ایجاد می‌کند تا وضعیت عملکردی این سویه را همواره تقویت نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد صنعت مرغ گوشتی در روسیه کاملا وابسته به واردات مرغ اجداد از کشورهای اروپایی و آمریکا است. بعد از آغاز جنگ اوکراین، در پی تحریم‌های غرب علیه روسیه و مشکلات ناشی از واردات مرغ اجداد، صنعت مرغ گوشتی در این کشور با کمبود تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار جهت تولید جوجه‌یک‌روزه رو به رو شد. در این راستا دولت روسیه با دستور ولایمیر پوتین رئیس جمهور این کشور، به منظور حفظ امنیت غذایی و مقابل با تحریم های غرب در واردات مرغ اجداد، پروژه جدیدی را در حوزه مرغ لاین آغاز کرد.

تولید سویه تجاری جوجه گوشتی با نام اسمینا -۹ در روسیه

مرغ لاین در ابتدای زنجیره تولید گوشت مرغ قرار دارد؛ بنابراین تولید صنعتی این محصول وابسته به گله‌های مرغ لاین است. در حال حاضر معدود کشورهایی نظیر ایران، آمریکا، انگلیس، هلند، آلمان و فرانسه صاحب فناوری لاین هستند.

دولت روسیه سال‌ها در اندیشه تولید مرغ لاین به سر می‌برد؛ به همین منظور سرمایه‌گذاری زیادی بر روی نژاد اسمینا (Smena) کرد تا همواره سویه‌های مختلفی از این نژاد تولید کند. آخرین سویه تجاری جوجه گوشتی این نژاد به نام اسمینا-۹ (Smena-9) است.

روسیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ یک مرکز اصلاح نژادی جدید با تمرکز بر روی سویه تجاری اسمینا -۹ در شهر مسکو ایجاد کند تا از این طریق وابستگی صنعت طیور خود را در واردات مرغ اجداد کاهش دهد.

سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون دلاری روسیه برای اصلاح‌نژاد مرغ لاین داخلی

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه اضهار کرد: هزینه ساخت یک مرکز اصلاح نژاد برای سویه اسمینا-۹ معادل ۴.۵ میلیارد روبل (۷۰ میلیون دلار) است که ساخت این مرکز حدود ۲ سال زمان خواهد برد.

همچنین یک روزنامه روسی به نقل از کنستانتین کورنیف، مدیرعامل شرکت مشاوره کشاورزی رینکن(Rincon) گفت: سویه اسمینا-۹ عملکردی نزدیک به سویه‌های رایج خارجی دارد اما مرغداران روسی برای پرورش این سویه با مشکلاتی همراه خواهند شد چرا که هنوز روش نگهداری و کار با این سویه تجاری را آموزش ندیده اند.

وی افزود: کمپانی‌های بزرگ اصلاح‌نژادی در جهان همچون آویاژن همواره روش نگهداری و دستورالعمل‌های لازم جهت پرورش سویه‌های تولید شده در کمپانی خود را به مرغداران ارائه می‌دهند. بنابراین تولیدکنندگان جوجه‌یک‌روزه سویه اسیمنا-۹  نیز باید کارهای مشابهی برای برای آموزش مرغداران انجام دهند.

چشم‌انداز روسیه جهت صادرات سویه اسیمنا -۹ به کشورهای همسایه

آناتولی کوماروف، مدیر مرکز اطلاح نژاد اسمینا اظهار داشت: مزارع پرورش مرغ گوشتی در شهر مسکو نسبت به پرورش سویه اسمینا-۹ علاقه‌مند هستند به طوری که اولین قراردادها برای تامین جوجه‌یک‌روزه این مزراع در حال امضاء و نهایی شدن است.

در حال حاضر وزارت کشاورزی روسیه میزان سهم سویه اسیمنا -۹ در بازار جوجه‌یک‌روزه این کشور را ۱۰ الی ۱۵ درصد تا سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته است. همچنین این وزارتخانه اعلام کرد که تدابیر لازم برای صادرات این سویه به کشورهای بلاروس، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان گرفته شده است.

منبع: Poultry world

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.