۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۶۱۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

حرکت به سمت انرژی هسته‌ای، یک الزام است چرا که این نوع انرژی، یک انرژی تجدیدپذیر و پایدار است و در مقایسه با سایر منابع انرژی مقرون به صرفه‌تر است. همچنین نسبت به دیگر انرژی‌ها، ضرر کمتری برای محیط زیست دارد زیرا به گفته کارشناسان، این انرژی پاک است، گازهای گلخانه‌ای و زباله تولید نمی‌کند و بدون انتشار آلاینده‌های مضر در جو، میزان قابل توجهی برق در فضای بسیار کوچک تولید می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد انرژی هسته‌ای بیش از ۶۰ سال است که به عنوان یکی از مطمئن‌ترین منابع انرژی است. بسیاری از محققان و پژوهشگران بین‌المللی مدعی هستند که انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر در نظر گرفته می‌شود.

انرژی هسته‌ای نوعی انرژی تجدیدپذیر است که از نیروی اتم استفاده می کند. این یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تولید برق است و پتانسیل آن را دارد که یک منبع انرژی درازمدت و کم‌هزینه فراهم کند. راکتورهای هسته‌ای موجود از اورانیوم برای تولید گرما و برق استفاده می کنند. از گرما می توان برای ایجاد بخار استفاده کرد که توربین ها را می چرخاند و برق تولید می کند.

سازگاری با محیط زیست به دلیل عدم انتشار گازهای گلخانه ای

بر اساس این گزارش، انرژی هسته‌ای شکلی از انرژی تجدیدپذیر است که سازگاری بسیار بالایی با محیط زیست دارد. علاوه بر این، فرایند ذخیره‌سازی و دفن ایمن زباله‌های هسته‌ای، این موضوع را تضمین می‌کند که این شکل از انرژی به صورت پایدار باقی می‌ماند. به عبارتی، انرژی هسته‌ای پتانسیل تبدیل شدن به منبع انرژی پایدار را دارد زیرا باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود. راکتورهای هسته‌ای برای تولید انرژی از اورانیوم استفاده می‌کنند. زباله‌های راکتورهای هسته‌ای نیز نسبتا بی‌خطر هستند و می‌توان با خیال راحت آن‌ها را دفن کرد.

گزینه عالی برای تولید برق پاک و پایدار در فضای محدود

این گزارش حاکی است؛ انرژی هسته‌ای بر خلاف سایر منابع انرژی تجدیدپذیر، فضای کمتری از زمین را اشغال و حدود ۱۰ درصد از برق جهان را تولید می‌کند که این مساله در تولید برق ارزان و به صرفه در دوران بحران بسیار مهم است. منابع انرژی‌های پاک مانند خورشیدی، بادی، جئوترمال و هیدروالکتریک همه با هم حدود سه چهارم از ظرفیت انرژی تجدیدپذیر جهانی را دارند و فضای بسیار زیادی از زمین را اشغال کرده‌اند. فرانسه، فنلاند و سوئد به ترتیب حدود ۷۰، ۳۲ و ۴۰ درصد از برق موردنیاز خود را از طریق انرژی هسته‌ای تامین می‌کنند.

کاهش اتکای نفت به دلیل تولید بدون وقفه و بلند مدت برق

همچنین به دلیل تولید زباله کم، انرژی هسته‌ای را می‌توان جزو انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفت. نکته دیگر اینکه، برخلاف سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی، نیروگاه‌های هسته‌ای نیاز به نگهداری منظم و مرتب ندارند و می‌توانند بدون توقف برای سال‌ها فعالیت خود را ادامه دهند. این ویژگی، انرژی هسته‌ای را برای کشورهایی که به دنبال کاهش اتکای به نفت خارجی هستند، به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده است.

مصرف سوخت کم در مقایسه با سایر نیروگاه های برق

علاوه بر این، انرژی هسته‌ای به دلیل مصرف سوخت کم، سال‌هاست که وجود داشته و سابقه‌ای طولانی برای استفاده جهت تولید برق دارد. راکتورهای هسته‌ای برای تولید برق و گرما از اورانیوم استفاده می‌کنند. این یک فرایند بسیار کارامد است چرا که میزان مصرف سوخت آن حدود یک دهم زغال‌سنگ یا نفت است. در نظر گرفتن تمام این مزیت‌ها، کافی است تا کشورها حرکت به سوی انرژی هسته‌ای را به یک الزام برای خود تبدیل کنند.

منبع: جینیر نو

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.