۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۴۰۲ ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: تولید، رویدادهای مسیر پیشرفت
۰

علیرضا باباخان مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، با نقد نگاه ساده انگارانه به دانش و فناوری گفت: به اعتقاد برخی از سیاستگذاران و حتی صنعتگران، فناوران و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در کوتاه مدت، تمام عقب ماندگی و کم‌کاری‌های چندین ساله صنعتی و اقتصادی را جبران و مزیت رقابتی برای فعالان اقتصادی خلق کنند. اقتصاد دانش بنیان به دنبال ارتقای بهره وری با محوریت رونق و مقاوم سازی اقتصاد از طریق تولید، توزیع و بازارسازی برای دانش و فناوری است.

علیرضا باباخان مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: امروز با عمومی شدن مفهوم اقتصاد دانش‏ بنیان، شاهد یک نگاه ساده ‏انگارانه به مفهوم «دانش» و «فناوری» هستیم به طوری که علاوه بر اذهان عموم، برخی از سیاستگذاران نیز به شرکت‏‌های دانش‏ بنیان به عنوان عوامل ایجاد «معجزه» در همه ابعاد اقتصاد کشور می‏‌نگرند. به اعتقاد برخی از سیاستگذاران و حتی صنعتگران، فناوران و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در کوتاه مدت، تمام عقب ماندگی و کم‌کاری‌های چندین ساله صنعتی و اقتصادی را جبران و مزیت رقابتی برای فعالان اقتصادی خلق کنند. این تصور کاملا اشتباه است. اگرچه هیچگاه منکر تاثیرات گسترده شرکت‌های دانش‏ بنیان در اقتصاد ملی نیستیم، ولی نمی‏‌توان انتظار معجزه هم از این شرکت‏‌ها داشت.

اقتصاد دانش بنیان به دنبال ارتقای بهره وری و مقاوم سازی اقتصاد است

وی در ادامه افزود: برای شناخت بهتر نقش شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و نیز مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان، باید واکاوی بیشتری در مفهوم اقتصاد دانش بنیان داشته‌باشیم. اقتصاد دانش بنیان به دنبال ارتقای بهره وری با محوریت رونق و مقاوم سازی اقتصاد از طریق تولید، توزیع و بازارسازی برای دانش و فناوری است. به عبارت دیگر، در صورت فراهم شدن دو مقدمه: ۱- جریان مستمر یادگیری و تولید دانش و ۲- بازارسازی برای تولیدات دانشی و فناورانه در سطح ملی، می‏‌توان تحقق «ارتقای بهره وری» را به عنوان نتیجه، انتظار داشت.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با بیان این که تولید دانش در اقتصاد دانش بنیان، تنها در دانشگاه‌ها رخ نمی‌دهد، گفت: مجموعه متنوعی از بازیگران علمی، اقتصادی، سیاسی و غیره، در تعامل باهم به شکل گیری دانش کمک می‌کنند. مراکز تحقیق و توسعه، تیم‏‌های مهندسی معکوس، تیم‌های مدیریت کیفیت، آزمایشگاه‏‌ها، محققان انفرادی، انتقال دانش و فناوری از سایر شرکت‌های خارجی و غیره، همگی در جذب و تولید دانش فنی نقش ایفا می‌کنند. علاوه بر دانش فنی و فناورانه، یادگیری باید در سایر نهادهای اجتماعی و سیاستی مانند دستگاه‌های تقنینی، دولتی، قضایی و غیره هم رخ دهد.

تقویت جریان یادگیری و بهبود در نهادهای اجتماعی به ارتقای بهره وری منجر می‎شود

وی افزود: به عبارت دیگر، نهادهای اجتماعی باید با ارزیابی مستمر و دوره‌ای نتایج سیاست‌ها و اقدامات خود، از شکست‌ها و عدم توفیق‌ها، درس گرفته و مبادرت به اصلاح تصمیمات و فعالیت‏‌های آینده نمایند. همچنین، برای تکرار و تعمیم موفقیت‌ها، برنامه ریزی مناسب را به عمل آورند. برای مثال، نهاد «بیمه» باید برای پاسخ به این پرسش که «سیاست‌ها و اقدامات بیمه، تا چه میزان به رونق و مقاوم سازی اقتصاد ملی کمک کرده است؟»، ارزیابی و بهبود مستمر را در دستور کار قرار دهد. یادگیری‌های حاصل از این ارزیابی‌های مستمر، بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت همراه شدن با بهبود مستمر، نتایج بزرگی را در آینده به دنبال خواهد داشت.

باباخان خاطرنشان کرد: تقویت جریان یادگیری در تمام نهادهای اجتماعی مانند صنعت، دانشگاه، دولت و غیره، ضمن «تولید دانش» در سطح وسیع، به شکل گیری «بازار» برای تولیدات دانشی و فناورانه هم منجر خواهد شد. علاوه بر آن، سیاست‌های مکمل مانند «خرید دولت از محصولات دانش بنیان و فناورانه»، «سیاست های مالی برای تحریک تقاضا مانند لیزینگ محصولات دانش بنیان»، «صادرات محصولات دانش بنیان» و غیره، در ایجاد و تقویت بازار محصولات دانشی و فناورانه موثر خواهد بود.

در صورت نهادینه شدن یادگیری و بهبود مستمر در نهادهای مختلف اجتماعی و اقتصادی و نیز ایجاد بازار برای محصولات دانشی و فناورانه، بهره‏ وری نتیجه‏ خودبخودی خواهد بود. تقویت این جریان و ارتقای مستمر بهره‏ وری، حصول اقتصاد دانش‏ بنیان را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.