۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۱۳۷۴ ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

در شرایطی که به دلیل افزیش نرخ بهره آمریکا، قدرت دلار افزایش یافته و نسبت به پول ملی دیگر کشورها درحال تقویت است، دولت چین با استفاده از ظرفیت بانک‌های دولتی، درحال فروش دلار به منظور حفظ ارزش پول ملی است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش حامل‌های انرژی، نرخ تورم در اغلب کشورهای جهان افزایش یافته و به ارقامی بی سابقه در چند دهه اخیر رسیده است. برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا، برای کنترل افزایش قیمت‌ها، در کنار دیگر اقدامات، اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده‌اند. اما این اقدام دولت آمریکا به تقویت ارزش دلار و کاهش ارزش پول ملی دیگر کشورهای جهان از جمله چین منجر شده و کشورهای دیگر را به سمت اقداماتی برای حفظ ارزش پول ملی سوق داده است.

در شرایطی که به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی هزینه تمام شده بخش تولید در حال افزایش است، افزایش نرخ ارز خارجی به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند و از این رو حفظ ارزش پول ملی در چنین شرایطی اولویت مهم دولت‌هاست. به طور خاص در ژاپن نیز دولت این کشور در اقدامی که در ۴ دهه اخیر بی سابقه بوده، اقدام به مداخله در بازار ارز برای جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی کرده است.

حفظ ارزش پول ملی راهکار ژاپن برای کنترل تورم

بانک‌های دولتی ابزار چین برای حفظ ارزش پول ملی

در کشور چین نیز یکی از مهمترین اقدامات دولت برای حفظ ارزش پول ملی، کمک گرفتن از ظرفیت بانک‌های دولتی برای فروش ارز خارجی است. در هفته‌های اخیر بانک‌های دولتی چین در هماهنگی کامل با سیاست‌های دولت، اقدام به فروش گسترده دلار در بازار کرده‌اند تا از افزایش نرخ ارز جلوگیری کنند.

این اقدام بانک‌های دولتی چین به سرعت در بازار ارز اثرگذاشته و نرخ دلار را از حدود ۷.۲ یوآن به ۶.۹۵ یوآن رسانده است. چنین اقدامی پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سابقه داشته است و به طور کلی بانک‌های دولتی در چین، ابزار مهم دولت در اجرای سیاست‌های پولی و مالی محسوب می‌شوند و همواره اجرای سیاست‌های مورد تاکید بانک مرکزی این کشور را بر افزایش سود خود ترجیح داده‌اند. چین بیش از ۳ هزار میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که پشتوانه مهم دولت در مدیریت بهینه ارزش پول ملی و نرخ ارز محسوب می‌شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.